fondos para myspace, plantillas, layouts

keskiviikko 16. marraskuuta 2011

64. Epäloogisuudesta

Olen jo pitkään ihmetellyt julkisen liikenteen epäloogisuutta pääkaupunkiseudulla hinnoittelusta puhuttaessa. Kun lapsi matkustaa Vantaan sisällä, hänen täytyy maksaa 1.20 euroa ja Helsinkiin mentäessä 2 euroa. Aikuinen (17 vuotiaasta alkaen) taas joutuu maksamaan 2,50 euroa matkustaessaan Vantaan sisällä ja Helsinkiin mentäessä 4 euroa (pienen omaisuuden). Jos ostaa kausilippuja, saa niillä mukavasti matkustella kuukauden verran vapaasti Vantaan ja Helsingin alueella. Saatat myös saada alennuksia kausilippuihin ollessasi esimerkiksi opiskelija.




http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/Documents/Tiedoteliitteet/Liput_2011/Seutu2011.pdf




Tarkastusmaksun hinta on tällä hetkellä 88 euroa ja lipuntarkastajia on kuulemma lisätty lähijunissa ja heillä on kuulemma oikeus matkustaa siviilivaatteissa hämätäkseen pahaisia pummeja. Viimeisimmän uutisen mukaan nyt ollaan lisäämässä järjestyksenvalvojien valtuuksia:





http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/11/jarjestyksenvalvojille_oikeus_tarkastaa_matkalippuja_3025512.html





Jee, järkkärit pääsee hakkaamaan näpistelijöiden ja kodittomien lisäksi pummeja. Läski tummumaan, järkkärit!





Muistuu mieleen se taannoinen pummi-kampanja, josta hieman uutisoitiinkin. Kyseisessä kampanjassa eräs organisaatio kannatti ilmaista joukkoliikennettä. Jos kuuluit kyseiseen järjestöön ja maksoit nimellistä jäsenmaksua järjestölle, sait matkustaa vapaasti pummilla, koska järjestö, johon kuuluit, maksoi tarkastusmaksun hinnan. Tämä kyseinen kampanja herätti pahennusta ja "vapaamatkustajia" kritisoitiin. Kaupungeilla ei ole kuulemma varaa ilmaiseen joukkoliikenteeseen. Ohessa hieman lisää kyseisestä järjestöstä:





http://www.vaikuttava.net/article.php?sid=3690




Järjestön toiminta on ilmeisesti ollut varsin monipuolista. Toiminta on tosin nykyisin tainnut kuivua kokoon:




http://www.vaikuttava.net/article.php?sid=3797&mode=thread&order=0





Olen itse jäänyt pari kertaa kiinni pummilla matkustamisesta. Sillä hetkellä hieman kirpaisi. Myönnän, että olen matkustellut pummilla myös vuosina 2010-2011 silloin tällöin oleskellessani Vantaalla. Jos yhä matkustaisin pummilla ja nyt jäisin kiinni ja joutuisin maksamaan 80 euroa sakkoa plus kertalipun hinnan, olisin silti voitolla ainakin parisen sataa euroa. On vaan täytynyt olla silmä tarkkana tarkastajien varalta. Nykyisin harvemmin taitaa uskaltaa, koska tarkastajien määrää lisätään ja siviilipukuinen tarkastajan pirulainen saattaa yllättää. Myös järjestyksenvalvojat saattavat riemastuneina ja innoissaan valtuuksiensa lisääntymisestä viedä minut, karmean pummin, nurkan taakse pahoinpideltäväksi.





Itse aion vähentää pummilla matkustamista A) mainittujen syiden vuoksi (lisääntyvät lipuntarkastukset ja ihqut järjestyksenvalvojat) B) olosuhteen pakosta. Emme vaimoni kanssa asu pääkaupunkiseudulla marraskuun 22. päivän jälkeen. Annan kuitenkin kaiken tukeni pummilla matkustaville. Lippujen hinnat ovat aivan liian korkeat. Tähän asiaan liittyen lähetinkin myöhemmin palautetta nykyiselle HSL:lle. Lähettämääni kriittiseen palautteeseen vastattiin muun muassa siten, että kausilippu on melkoisen halpa tapa liikkua. Halvempi, kuin kertalipun osto. Kausilippukin tulee joka tapauksessa kalliiksi tavalliselle matkustajalle, joka ei ole lapsi, eikä nauti alennuksista. Kertalippujen ja kausilippujen hinnat tulisi pudottaa puolella. En ymmärrä sitä omituista logiikkaa, jolla oikeutetaan lippujen hintojen nousut ja tarkastusmaksujen nousut sekä lipuntarkastusten tehostaminen samanaikaisesti. Totta kai kaikkea voidaan perustella taloudella jne. Totuus kuitenkin on, että joukkoliikenteen käyttö ei todellakaan tule lisääntymään lippujen hintoja nostamalla, päinvastoin. Pian kalliiksi haukuttu yksityisautoilu on halvempaa, kuin joukkoliikenteellä matkustaminen, ainakin niiden kohdalla, joilla ei ole alennuksia. Jos lippujen hinnat tiputettaisiin edes puoleen nykyisestä ja sitten tarkastusmaksua nostettaisiin vaikka 1000 euroon, lisääntyisi joukkoliikenteen käyttö varmasti ja vapaamatkustajienkin määrä vähenisi. Nyt järkeä siihen hinnoitteluun.



PS: Porvarin logiikka: Säästä, säästä ja säästä. Säästä kaikkialta "toisarvoisista kohteista" omaisuutesi kartuttamiseksi. Jos kansa vähän marisee ja/tai niskuroi, lisää vartijoiden määrää, jotka pitävät kansan kurissa ja markkinaherrojen nuhteessa ja hoitavat siten myös likaisen työn puolestasi
.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tarkastusmaksu ei voi olla kuin 40x halvimman normaalihintaisen kertalipun hinta. lue: 2e lippu automaatista x 40 = 80€

Ja se tarkastusmaksu on siis 80€ ei 88€.

Ja jos et tiennyt, niin lipputulot eivät kata edes puolia pk-seudun julkisen liikenteen kuluista. Kunnat maksavat loput.

Ja jos ei oo varaa matkustaa, niin ainahan sitä voi ottaa fillarin alle, eikö vain?

Jos kaikki vain kiltisti maksaisivat ne lippunsa, niin eiköhän ne lippuhinnatkin voisi olla alempia, kuitenkin kuntien maksama prosentuaalinen osuus kuluista on sama. Jos lipputuloja olisi enemmän ja kulut samat, niin lippuhinnat voisivat alentua. Jos ei joku maksa, niin joku toinen sen joutuu jokatapauksessa maksamaan.. eli kaikki ne jotka tunnollisesti ostavat sen lippunsa. Nyt vähän valoja päälle.