Ei juma, mikä fiilis! Uniikin biisi soi päässä, hirvee hedari, eikä
tiedä, miten päin olis. Toisaalta tekis vaan mieli maata, mut sekin
tekee huonoa. Tosi outo olo, eikä mikään oikeen kiinnosta. Teinköhän mä
itestäni pellen ja ottiks ne must noloi kuvii, jotka nyt sit päätyy
nettiin ikuisiks ajoiks? Siis ei apua! Toski yhes kuvas mä näytän ihan
kauheelta! Tuli varmaan myös avauduttuu vähän liikaa. Saankohan mä
kuulla tästä vielä pitkään? Ei v***u, mä en halu elää!
Vaalikrapula
voi olla ikävä asia, jos sille antaa liikaa valtaa. Jälkeenpäin voi olo
tuntua hieman tyhjältä. Sitä vaan on kaikkien kiireiden jälkeen, et
"täh, oliks tää nyt sitten tässä?" Ensin sähköposti oli melkein joka
päivä melkein täynnä ja puhelinkin soi tavallista useammin. Siinähän
meinasi ihan arki unohtua. Nyt kaikki on muka sitten ohi. Oli kyllä
varsinkin sunnuntaina illalla ja maanantaina aamulla opiskelujen jälkeen
sellainen olo, ettei mikään kiinnosta. Ajattelin, että jaksaisikohan
sitä enää edes kirjottaa tai ylipäänsä tehdä mitään muuta, kuin maata.
Yleisemmällä tasolla vähän samantapainen olo, kuin eräällä "besserwisserillä".
Kyllä sitä myös mietti, että tuliko niistä omista kuvista noloja.
Vaalikuvasta ja niistä vaaliaiheisista kuvista jotka otettiin vaalien
aikaan ja laitettiin vasemmisto-oppositio kuntavaaliehdokkaat 2012, Jyväskylä Facebook-sivulle.
Tulikohan sitä myös avauduttua muille vähän liikaa? No jospa ei nyt
sentään.Kyllä mä Jutta Urpilaiselle kerran taisin viestin lähettää,
jossa hieman avauduin nykyisestä (EU-)politiikasta, mutta se oli jo
aikaa ennen kuntavaaleja.
EU:sta ei olisi
joidenkin tahojen mukaan saanut puhua kunnallisvaaleissa. Piti kuulemma
keskittyä "asiaan". Kyllähän siitä aluksi helposti tuli mieleen, että
Perussuomalaiset pyrkivät ratsastamaan EU-kriittisyydellä myös
kunnallisvaaleissa. Olisihan se helppoa sanoa, että siinä ne
opportunistit vaan lähtivät puhumaan onttoa retoriikkaa toistellen sitä
vanhaa tuttua "missä EU, siellä ongelma"-lausahdusta. Kuitenkin näyttää
siltä, että EU:lla olisi odotettua suurempi rooli myös
kunnallispolitiikasta puhuttaessa. EU-sääntelystä
näemme, että Brysselin herrat pyrkivät ujuttamaan talouskuria myös
Pihtiputaalle asti. Suomi voi siis tämän mukaan "joutua sanktioiden
kohteeksi heikon kuntatalouden vuoksi. Brysselin herrojen ja rouvien
nenät yltävät siis varsin pitkälle ja syvälle. Kenties tätä osaa
EU-kritiikissä oltaisiin voitu tuoda kuntavaaleissa enemmän esille.
EU-kritiikillä
ratsastamisesta syytetyt Perussuomalaiset saivat 12,3 % annetuista
äänistä. Tulos oli parempi, kuin viime kunnallisvaaleissa, joissa
Perussuomalaiset saivat reilut 5 %. Eli ihan hyvinhän ne vaalit heidän
osaltaan menivät verrattuna edellisiin kunnallisvaaleihin.
Eduskuntavaaleihin verrattuna taas voidaan sanoa, että jytky totisesti
suli. Kuka siis voitti vaalit? Eniten ääniä saanut Kokoomus (21,9 %),
joka taas sai enemmän ääniä, kuin eduskuntavaaleissa, mutta vähemmän,
kuin edellisissä kunnallisvaaleissa? Vai tuliko voitto sittenkin
Perussuomalaisille, jotka pärjäsivät viime kunnallisvaaleja paremmin,
mutta eduskuntavaaleja huonommin? Riippuu näkökulmasta.
Suoraan
sanottuna Kokoomuksen vaalivoittoa enemmän harmitti alhainen
äänestysprosentti. 58,2 % on järkyttävän alhainen. Kyllä sitä huomasi jo
vaalilautakunnassa ollessa, että hiljaista ja rauhallista oli. Mikä on
syynä, ettei enempää äänestäjiä paikalle saapunut? Viime
kunnallisvaaleissa äänestysprosentti oli sentään yli 60 %. Onhan sitä
tosin osuvasti sanottu jotenkin siihen suuntaan, että kävi vaaleissa
kuinka tahansa, seuraavissa vaaleissa puhutaan edelleen samoista teemoista. Se
tietenkin riippuu siitä, mitä puolueita on äänestänyt ja mitkä puolueet
ovat vallassa. Hyvin usein kuulee sanottavan, että "omalla äänellä ei
ole merkitystä". Oman äänen nähdään menevän hukkaan. Krisoidaan
"suhteellista äänestystapaa", "puolueiden ja ehdokkaiden
samankaltaisuutta", "karisman puutetta". Ei uskota, että mikään
muuttuisi.
Koetaan myös, että kotiin jääminen
olisi eräänlainen protesti kokonaisuudessaan vallitsevalle menolle. Itse
kuulun siihen vanhaan koulukuntaan, jonka mielestä kotiin jäämistä on
vaikeata nähdä minkäänlaisena protestina. Mielestäni vallitsevan menon
kritisointi menettää uskottavuutensa, jos ei itse ole valmis
osallistumaan ja olemaan aktiivinen edes ulkoparlamentaarisella tasolla.
Presidentinvaalien äänestämättömyyden ymmärrän. Ei sillä presidentillä
nykyisin suurta virkaa taida olla. Kunnallisvaalit ovat kuitenkin
vähintään yhtä tärkeitä, kuin eduskuntavaalit. No, ei pidä liikaa
kritisoida nukkuvia. Ei ehkä pitäisi lukea niitä keskustelupalstoja.
Sitä muuten voisi saada väärän käsityksen Kokoomuksen suosiosta ja
luulla, että ihmiset oikeasti haluaisivat vaikuttaa nykyiseen menoon.
Ehkä äänestys tulisikin toteuttaa siten, että katsotaan, millaisia
kommentteja esimerkiksi MTV3:n ja HS:n nettisivuilla on. Katsottaisiin
voittavatko ehdokkaiden ja puolueiden kannalta hyvät vai huonot kommentit. Ei se Facebookin yleislakkokaan
täysin huono idea ollut. Pitäisi vaan hieman laajentaa sitä Facebookia
siten, että kaikilla olisi siellä omat avattaret, joilla sitten
voitaisiin aktiivisesti lakkoilla ja osoittaa mieltä virtuaalisesti.
On
totta, että nykyisiin valtakunnallisella tasolla tehtyihin päätöksiin on
vaikea vaikuttaa kunnallisella tasolla. Ei tule kuitenkaan väheksyä
esimerkiksi niitä muutamia aitovasemmistolaisia valtuutettuja, jotka
saavat sentään jarruteltua hulluimpia oikeistolaisten valtuutettujen
ehdotuksia, jotka ovat saaneet inspiraationsa valtakunnallisella tasolla
työskenteleviltä oikeistopoliitikoilta. Yhtenä esimerkkinä Riitta
Tynjä, Jyväskylän SKP:n varapuheenjohtaja, joka sai kuin saikin
valtuustopaikan seuraavalle neljälle vuodelle. Riitta Tynjä on tullut
tunnetuksi vastustaessaan Jyväskylän entiselle kaupunginjohtajalle,
Pekka Kettuselle, myönnettyä erorahaa. Tuoreemmasta esimerkistä käyköön
Jyväskylässä hylätty valtuustosopimus. Valtuustosopimuksessa
pohdiskeltiin Jyväskylän heikkoja taloudellisia näkymiä ja ratkaisuja
niihin. SKP (jonka jälkeen pian myös Vasemmistoliitto) irtaantui
sopimuksesta ensimmäisenä kutsuen sopimusta "yksityistämispaperiksi".
SKP leimattiin tästä syystä vastuuttomaksi. Lopulta myös SDP, jolle Keskisuomalainen
antoi tapauksesta kaiken kunnian, irtaantui myös valtiosopimuksesta.
Tässä vain pari esimerkkiä sen puolesta, että SKP myös tekee puhumisen
lisäksi.
Meikäläiselle vaalit olivat varsin
antoisa ja opettava kokemus. Idea lähtemisestä vaalisirkukseen oli
toisaalta aika spontaani, mutta toisaalta jollakin oudolla tavalla
harkittu. Ollessani vaimoni kanssa Kolumbiassa vuonna 2011, vaimoni
sanoi, että minun pitäisi asettua ehdolle tuleviin kunnallisvaaleihin.
Vaimon isä sanoi samaa. Totesin tuolloin, että voisihan tuota harkita,
mutta en rehellisesti sanottuna harkinnut realistisesti missään nimessä
vaaliehdokkuutta. Suomeen tullessamme aloin miettiä, että sitä haluaisi
kuitenkin olla jotenkin mukana politiittisessa toiminnassa saaden hieman
käytännön kokemusta tulevaisuutta varten, kun valtio-oppi kuitenkin on
pääaineena. Harkitsin alussa jopa demarinuoria eräänlaisena
ponnahduslautana, josta saisi hieman kokemusta ja josta voisi sitten
siirtyä muualle. Päädyin kuitenkin sille kannalle, että Vasemmistonuoret
oli se kaikkein vakuuttavin ja uskottavin. Tässä vaiheessa en siis vieläkään harkinnut ehdokkuutta saatika liittymistä SKP:n riveihin.
Vantaalta
Jyväskylään muutettuamme (minä toista, vaimo ensimmäistä kertaa)
halusin ottaa selvää, oliko Jyväskylässä olemassa varteenotettavaa
vasemmistolaista vaihtoehtoa. SDP ei enää hyvin lyhyen mietinnän jälkeen
kiinnostanut, eikä myöskään Vasemmistoliitto sattuneesta syystä
johtuen. Jostain syystä eräänä päivänä tuli mieleen etsiä Facebookista
tietoa Jyväskylän SKP:sta. SKP:n
Jyväskylän piirijärjestö oli järjestämässä kaikille avointa kokousta,
jonne päätin mennä mukamas Vasemmistonuorten edustajana. Silloin
Jyväskylän SKP:ssa vielä haettiin suuntaa tuleviin vaaleihin. Kuukausia
kului ja päätin kesemmällä olla yhteydessä paikalliseen SKP:n
piirijärjestöön. Kävin keskusteluja muun muassa Riitta Tynjän, Vesa
Lankisen ja Satu Kortelaisen kanssa. Vierailin myös Kiviniemessä
Heinäkuun lopulla, jossa skpläisten kanssa vietettiin mukava päivä.
Selvittelin hieman SKP:n ohjelmia ja itseeni vetosi puolueen EU-kriittisyys. Vau! Onko niitä muitakin EU-kriittisiä, kuin vain Perussuomalaiset? Huomaamatta
aloin olla yhä enemmän mukana SKP:n toiminnassa ja yht'äkkiä olinkin jo
Vaajakosken Kohinoilla jakamassa kadulla Tiedonantajia. Toiminta alkoi
kiinnostaa yhä enemmän ja suuntakin oli jo selvillä. SKP oli taannoin
järjestänyt katugallupin, jossa kyseltiin jyväskyläläisten mielipiteitä
Jyväskylän nykytilasta. Haluttiin tietää, olivatko kaupunkilaiset
tyytyväisiä vai tyytymättömiä. Tyytymättömiltä udeltiin, mihin he
haluaisivat kiinnitettävän huomiota Jyväskylässä. Tuloksena oli siis SKP
mainoslauseella: "tekoja lähipalveluiden puolesta".
Osallistuin
myös SKP:n Kypärämäen osasto ry:n 60-vuotisjuhlaan ja SKP:n Jyväskylän
piirijärjestön piirikomitean kokoukseen. Siellä yritettiin meikäläistä
värvätä SKP:n riveihin ja kuntavaaliehdokkaaksi. Suhtauduin vielä
tuolloin elokuun puolessavälissä aika kielteisesti ehdokkuuteen. Pian
tämän jälkeen aloin kuitenkin harkita liittymistä SKP:hen. Kynnys oli
suuri. Oikeistolainen propaganda oli purrut ja ennakkoluuloista
päästyäni pelkäsinkin lähinnä sitä, kuinka muut reagoisivat. Mitä sukulaiset
sanoisivat? Minkälaista kansalaispalautetta tulisi jne. Kun lopulta
päätin lähteä SKP:n sitoutumattomaksi ehdokkaaksi leimasi toimintaani alussa
tietynlainen arkuus ja pidättyneisyys. Aikaa myöten kaikenlainen arkuus
ja muiden mielipiteiden pelkääminen karisi ja uskaltauduin lopulta
tulemaan kaapista ulos. Nyt sitä oikeastaan häpeää aikaisempaa
suhtautumista. Ainakin nyt voin sanoa olevani viisaampi sen suhteen. Ei
siis kannata uskoa kaikkea, mitä oikeiston sedät ja valtaosa ihmisistä
kertoo.
Osallistuin Jyväskylän yrittäjien
järjestämien kunnallisvaalivalmennusten lisäksi hienoille
Vastavirtafestivaaleille Helsingissä. Tämän lisäksi järjestettiin kokous
kuntavaaliehdokkaille, jossa viimeisteltiin SKP:n paikallistason
vaaliohjelmaa ja pohdiskeltiin, millä eväillä kunnallisvaaliehdokkaat
vaaleihin lähtisivät. Loistavan ehdokkaamme yliopistonopettaja Miguel
Lopezin vaalitapahtumaan leipomia arepa-leipiä maistellessa oli kyllä todettava, että ihan hyvillä
eväillä!
Vaalikadulla ollessamme tuli
monenlaisia ihmisiä keskustelemaan teltallemme. Hyvin vähän tultiin
kyselemään Stalinista. Eräs herra kylläkin tuli juurikin sellaisella
provosoivalla asenteella teltalle ihmetellen kovaan ääneen SKP:n
olemassaoloa vielä 2000-luvulla. Hän myös tiedusteli meidän suhdettamme
Staliniin. Eipä sellaiseen provoon voinut muuta vastata, kuin että
"hieno mies oli". Kyseinen herra sanoi siihen: "ton mä halusinkin
kuulla", nappasi karkkeja mukaansa ja mutisi lähtiessään "harasho,
harasho". Enemmänkin huvittavaa, kuin ärsyttävää. Historiaa hieman
lukeneet tietävät, että SKP on muuttunut ja jakaantunut monta kertaa
olemassaolonsa aikana. Nykyisellä SKP:llä ei myöskään ole mitään
tekemistä Stalinin tai aseellisen vallankumouksen kanssa. 1900-luku meni
jo :)
Päällisin puolin suhtautuminen oli
kuitenkin neutraalia tai positiivista. Eräät tulivat kertomaan moneen
kertaan, kuinka "he aikovat äänestää meitä". Eräs kiinnostunut esitti
mielenkiintoisen näkemyksen (jota olen itsekin joskus hurjimmissa
mielikuvissani pohdiskellut). Hän pohdiskeli, että jos ja kun SKP
tulevaisuudessa nousee merkittävään asemaan, voisi odotettavissa olla
samanlaisia tapahtumia, kuin Chilessa sotilasvallankaappauksen aikaan.
Hän pohdiskeli sitä, että tulisiko armeija siinä vaiheessa esiin. Riitta
Tynjä vastasi siihen, ettei armeijaa todennäköisesti käytettäisi "koska
eihän Suomella enää kaikkien leikkausten jälkeen mitään armeijaa ole".
Kyllä siitä varmasti jonkinlaista painostusta tai vähintäänkin
samanlaista lokaa lentäisi niskaan, kuin Perussuomalaisten niskaan
heiteltiin. Puhuisiko Paavo Lipponen jälleen "pimeyden voimista"?
Perussuomalaisten äänestäjät olivat kuulemma kaikki rasisteja.
Minkälaisia ihmisiä SKP:n äänestäjät olisivat? Stallareita? Luusereita?
Oman vastuun ulkoistajia? Yhteiskunnan elättejä?
Tunnelma
teltalla ja vaalikadulla kokonaisuudessaan oli lämminhenkinen ja
miellyttävä. Uskaltauduin jutustelemaan myös muiden puolueiden
ehdokkaiden kanssa ja kyselin heidän vaaliteemojaan. Nappasin myös
mukaani vaalimateriaalia ja ilmaista naposteltavaa toisten teltoilta.
Vaalit on käytettävä hyödyksi, kun kerran ilmaista ruokaa on saatavilla.
Kelpaa hyvin tällaiselle akateemiselle pummille. Keskustellessa
vahvistui mielessäni se näkemys, että kunnallisella tasolla, erityisesti
tietyt sdpläiset ja vasemmistoliittolaiset ovat uskottavia.
Valtakunnallisella tasolla taas SDP:n ja Vasemmistoliiton ei soisi minkäänlaista
kunniaa nauttivan, ennen kuin kääntyvät oikeasti vasemmalle.
Usein
kysellään, että mitä eroja puolueilla on? Kaikki tuntuvat olevan niin
samanlaisia. Tämä kysymys tuli viimeksi esille Keltinmäen asukasyhdistys
ry:n Keltinmäen Keitaalla, jossa järjestettiin keskustelutilaisuus ehdokkaiden ja asukkaiden välillä. Loppupeleissä Keskusta, Vihreät, SDP ja
Vasemmistoliittokin tuntuvat olevan hyvää pataa Kokoomuksen kanssa.
Nykyinen hallitus käyköön esimerkkinä. Puhuttaessa taas kunnallisesta
tasosta, on hyvä muistaa, että esimerkiksi hylättyä valtuustosopimusta
eivät olleet SDP ja Vasemmistoliittokaan ensimmäisinä hylkäämässä, vaan
SKP. Tässä kenties se ero. SKP uskaltaa olla aidosti vasemmalla
vastustaen lähipalveluiden keskittämistä ja "tehostamista" (myös vaalien
ulkopuolella), kuntaliitoksia ja kumartelua rahaeliitille.
Kenties
myös ainakin puheiden tasolla näkemykset peruspalveluiden
yksityistämisistä toivat jonkinlaista eroa myös ihan vasemmistolaisten
ja oikeistolaisten puolueiden välille; vanhan rintamalinjan mukaisesti.
Kokoomus, Keskusta ja Vihreät tuntuvat olevan yksityistämisen kannalla,
kun taas SKP, Vasemmistoliitto ja SDP:kin suhtautuvat yksityistämiseen
kriittisesti. Eräässä paneelissa (Jyväskylän normaalikoululla
järjestetyssä), jossa vasemmistopuolueista paikalla oli vain SKP,
keskusteltiin esimerkiksi verotuksesta. SKP:n edustaja Riikka Kaikkonen
toi esille progressiivisen verotuksen ideaalia, jota melkein kaikki muut
paikallaolleet puolueiden (esim. Keskusta, Piraattipuolue, Vihreät ja
Kokoomus) edustajat vastustivat. Eihän sitä nyt työnteosta saa
rangaista! Onko ny ihmekään, et verovaroja menee veroparatiiseihin, kun
tää Suomi muutenkin on tällanen v***n Albania!
Melkein
kaikissa paneeleissa toistui sama teema; Jyväskylän talous on kuralla
ja siihen pitäisi löytää ratkaisu. Minä yritin tuota ongelmaa ratkoa
yhdessä muiden panelistien kanssa Tikkakosken lukiolla, Sepän lukiolla
ja Jyväskylän nuorisovaltuuston järjestämässä paneelissa
Veturitalleilla. Odotin tulevia paneeleita varsin jännittyneenä.
Selviäisinkö minä maakuntaanmuuttaja, jolla ei ole minkäänlaista
kokemusta poliittisesta toiminnasta, tulevista paneeleista?
Kyseltäisiinkö siellä vaikeita kysymyksiä? Näitä kysymyksiä mietin, kun
matkasin yhden paneelin järjestäjän autossa Tikkakoskelle aamulla
varhain. Tikkakosken lukiolla ehdin hieman henkisesti valmistautua ja
sain jopa lukea etukäteen paneelikysymyksiä. Lopulta paneelin aika tuli.
Ei se loppujen lopuksi niin kamalaa ollutkaan, kuin olisi luullut.
Kysymykset olivat varsin selkeitä ja paneeli hyvin järjestetty.
Kysymysten aiheet koskivat Jyväskylän taloutta, peruspalveluita ja
niiden yksitäistämistä, jättilukioita ja lupauksia tyyliin: "mitä
asioita aiot ajaa valtuustossa?". Vastailin kysymyksiin varsin lyhyesti
vastustaen muun muassa peruspalveluiden yksityistämisiä ja
jättilukioita. Vaaliteemoikseni mainitsin esimerkiksi lähiöiden
viihtyisyyden parantamisen.
Ensimmäisestä
paneelista jäi ihan mukava olo. Paneelin jälkeen meille tarjottiin
lounas. Ruokailun ja pienen jutustelun jälkeen oli aika lähteä jälleen
kävelykadulle SKP:n teltalle. Bussimatka keskustaan Tikkakoskelta maksoi
pienen omaisuuden (5,90). Onneksi kauniit maisemat tasasivat kalliista
maksusta aiheutunutta sydämentykytystä. Mieli tekisi joskus toteuttaa
kävelylenkki keskustasta Tikkakoskelle. Kenties käynti Tikkakoskella
aktivoi jälleen innostuksen pitkiä lenkkejä kohtaan, joista olen aina
perinteisesti nauttinut.
Seuraavana päivänä
kiirehdin Sepän lukion vaalipaneeliin. Alussa täytyi lyhyesti esitellä
itsensä ja oma puolueensa. Esittelystäni tulikin varsin lyhyt. Noin
parin lauseen mittainen. Esittelyjen jälkeen pääsimme vastailemaan
kysymyksiin, jotka olivat myös aika yleisiä ja niin ikään käsittelivät
esimerkiksi Jyväskylän taloutta ja mammuttilukioita. Maahanmuutostakin kyseltiin jotakin. Paneelissa
kysymyksiin vastailtiin siten, että kukin panelisti nosti vuorollaan
kättään, kun halusi vastata yleisökysymyksiin. En suinkaan aina nostanut
kättäni ylös, vaan vastasin vain niihin kysymyksiin, joihin minulla oli
jonkinlaista näkemystä. Omalla kohdallani tapahtui myös pieni kömmähdys
ja vastailin hieman omituisesti kysymykseen palvelujen ulkoistamisesta.
No, niillä mentiin ja loppujen lopuksi myös Sepän lukion paneelista jäi ihan hyvä
jälkimaku suuhun. Samaa voi sanoa myöhemmin illalla järjestetystä
paneelista Jyväskylän Veturitalleilla.
Omalla
kohdallani viimeinen vaalipaneeli oli Veturitalleilla, uusissa
nuorisotiloissa. Nuorisovaltuusto oli onnistunut
tilaisuuden järjestämisessä todella hyvin, eikä kekseliäisyyttä ja
luovuutta puuttunut. Alussa panelisteilta kysyttiin jotain omaan
itseensä liittyen vaalien hengessä luonnollisesti. Itseltäni
tiedusteltiin jotakin siihen suuntaan, kuten mitä tarkoitin
"vasemmistopatriotismilla", josta olen blogissani kirjoitellut. Yritin määritellä "vasemmistopatriotismin"
siten, että puhuttaessa vastarinnasta, siinä yhdistyisi sekä paikallinen että kansainvälinen
vastarinta. Ei siis tule sivuuttaa paikallistason voimaa. Olisihan sitä enemmänkin voinut tuoda näkemyksiä esille.
Esimerkiksi Sodankylän malmivarojen kansallistamisesta olisi voinut
mainita jotain ja yleisestikin siitä, että isänmaallisuus on
valitettavan usein ollut sitä porvarillista tai äärioikeistolaista
isänmaallisuutta. Jälkiviisaus on parasta viisautta...
Jälleen
kerran suosittu kysymys toistui paneelissa; ratkaisua Jyväskylän
talousongelmien ratkaisuun kaivattiin edelleen. Itse lähdin paneelissa
säästämään esimerkiksi kerskarakentamisesta (kiva sana muuten) ja
veroparatiiseista, jonne verorahoja (ja eläkerahoja) katoaa miljardien
arvosta. Yhdestä asiasta oltiin paneelissa yksimielisiä, nimittäin
siitä, että alle 18-vuotiaiden liikuntapaikkojen on säilyttävä
maksuttomina. Tuota maksuttomuuden ideaalia voitaisiin mielestäni aivan
häpeilemättä laajentaa. Varallisuus ei saa määrätä sitä, miten sinä ja
minä vietämme vapaa-aikaamme. Ei-kaupallisuus kunniaan!
Toisaalta
paneelissa keskusteltiin Jyväskylän asuinalueiden eriarvoistumisesta.
Puhuttiin ghettoutumisesta. Keskustalainen Joonas Könttä olisi valmis
hajasijoittamaan vuokra-asumista alueiden eriarvoistumisen ehkäisemiseksi. Muistan hämärästi, että
keskusteltaessa Jyväskylän alueiden eriarvoistumisesta, mainittiin
"Jyväskylä" ja "ghetot" samassa lauseessa. Totesin tähän, että
jyväskyläläisestä näkökulmasta meikäläinen sitten ilmeisesti asuu
ghetossa (nykyinen asuinalueeni kantaa nimeä Keltinmäki, jolla jostain syystä on huono maine). Lisäsin vielä,
että "entiseen kotikaupunkiini Vantaaseen verrattuna Jyväskylässä ei
ole ghettoja". Tuota kohtaa lainattiin viime torstain (25.10.2012)
Keskisuomalaisessa. Seison edelleen näkemykseni takana. Haluaisin
kuitenkin tarkentaa sanomisiani. En siis missään nimessä halunnut
leimata entistä kotikaupunkiani "ghettojen Vantaaksi". Totuus on
kuitenkin se, että Vantaaseen verrattuna asiat ovat Jyväskylässä ainakin
jollakin lailla paremmin. Monet tietävät Vantaan surkeaakin surkeamman taloustilanteen ja muistavat "surullisenkuuluisan"
Hakunilan ja vuoden 2000 "rotulevottomuudet", jolloin skinheadit ja
somalit tappelivat keskenään. Aiheesta varmasti tuolloin revittiin
skandaaliotsikoita ja taidettiin tuolloin tosiaan puhua
"rotulevottomuuksista".
Huolimatta noista
ikävistä tapahtumista ja siitä, että näin eräänä päivänä Hakunilassa jokaisessa
lyhtypylväässä ja penkissä monia patrioottien levittämiä tarroja ja huolimatta
Hakunilan ikävästä maineesta ja ankeudesta, ei Hakunila mikään ghetto
ole. Mielestäni ghetto-sanan käyttö on muutenkin kärsinyt suoranaisen
inflaation näinä vuosina. Kun kuulen sanan ghetto, tulee mieleeni
lähinnä USA:n ongelmalliset asuinalueet, jonne ulkopuolisilla ei ole
asiaa. Ghetoissa rikollisuus todella rehottaa; aseelliset jengit
riehuvat ja uusliberalistiset huumekauppiaat velkojineen (katujen perintätoimistot)
kurittavat velkaantuneita ihmisparkoja. Lisäksi ghetoissa rakennukset
ovat todella huonossa kunnossa, eikä niitä ole tarkoituskaan kunnostaa.
Toiset taas ovat valmiit kutsumaan ghetoiksi niitä alueita, joissa asuu
muutama Suomen romani, somali tai ylipäänsä valkoisesta ihonväristä
poikkeava yksilö. Vuokra-asunnot koetaan luotaantyöntävinä.
Vuokra-asunnot "yhteiskunnasta pudonneine roskaväkineen" nähdään
synonyyminä ghetoille. Ehkä olisi kuitenkin (itsenikin) hyvä hieman
miettiä, missä yhteydessä ghetoista voidaan puhua. Suomessa ei ghettoja
(vielä) ole eikä toivottavasti tule. Hallituksen suunnittelema
kuntauudistus ei varmasti ole askel oikeaan suuntaan. Keskittämisellä
ollaan harvoin saatu hyviä tuloksia aikaan muille, kuin
voitontekijöille. Vantaan ja Helsinginkään kohdalla en puhuisi
ghetoista. Ankeita alueita Vantaalla, Helsingissä ja Jyväskylässäkin toki on. Onneksi hetkittäiseen "ghettoahdistukseen" voi hakea lohtua
fiilistelemällä esimerkiksi Myyrmäen ja Keltinmäen
omia hymnejä. Ankeutta voitaisiin vähentää myös esimerkiksi siten, että
panostettaisiin enemmän asukastoimintaan ja ympäristön kaunistamiseen.
Kannatan Keltinmäki-mallia. Miksei luonto ja urbaani ympäristö voisi
olla symbioosissa keskenään? Ei aseteta luontoa ja urbanismia
vastakkain. Keltinmäki saattaa näyttää nopeasti katsottuna ankealta
lähiöltä, mutta täällä on myös luontoa ja ihan metsääkin. Omalla
toiminnallaan voi myös saada paljon aikaan. Asukkaat voisivat myös
kaupungin tukemana itse panostaa oman asuinseutunsa viihtyvyyden
lisäämiseen.
Hieman menin
sivupolulle, mutta se suotakoon. Nyt palaan vielä hetkeksi
Veturitalleille. Paneelissa edettiin jälleen kerran viittaustekniikalla
ja mielipiteen sai myös muiden paneeleiden tapaan esittää näyttämällä
punaista tai vihreää lappua riippuen siitä oliko eri mieltä väittämien
kanssa. Vihreä siis tarkoitti, että oli samaa mieltä ja punaista
näyttämällä taas viestitettiin, että oltiin eri mieltä väittämän kanssa.
Lappuja näyttämällä vastattiin muun muassa sellaisiin kysymyksiin,
kuten haluttiinko liikuntapaikkojen olevan maksuttomia alle
18-vuotiaille. Meiltä tiedusteltiin myös, joko tiedämme, ketä äänestämme
vaaleissa. Jälkimmäisen kysymyksen vastaamiseen osallistui myös yleisö.
Saimme myös tehtäväksi laittaa mainitut asiat (esim. vanhustenhuolto,
ympäristö, Jyväskylän brändi jne.) tärkeysjärjestykseen. Lopuksi saimme
rustailla vaalirunoja yleisön antamia kolmea sanaa käyttäen. Aikaa oli
pari minuuttia.
Kuten edellä kirjoitin,
Veturitalleilla järjestettyn paneelin valmisteluun oltiin selvästi
panostettu. Kysymykset olivat hyviä ja järjestäjien ote oli kohdillaan.
Ei saanut rönsyillä liikaa, eikä puhua asioista ympäripyöreästi
sanahirviöistä puhumattakaan. Muuten tuli "sakkoja". Meikäläinen sai
yhden "sakon". Pidettiin myös hyvin huolta siitä, ettei panelisti
"puhunut liikaa", toisin sanoen, haluttiin kuulla se, mitä panelistit
olivat asioista oikeasti mieltä. Kaikista paneeleista, joihin
osallistuin, on minulla vain hyvää sanottavaa. Toivon lisää vastaavia ja
toivon, että vastaavanlainen kekseliäisyys saisi jalansijaa muissakin
paneeleissa. Siitä oli merkkejä havaittavissa seuraavana päivänä
järjestetyssä paneelissa Jyväskylän normaalikoululla, jossa panelistit
joutuivat rustaamaan runoja niin ikään. Toivotan pitkää ikää tällaiselle
kekseliäisyydelle ja nuorekkuudelle. Ei kaiken aina tarvitse olla niin
aikuismaisen jäykkää.
Vaalien jälkeen voin sanoa
olevani jälleen yhtä kokemusta rikkaampi. Olin aika untuvikko uuden
kotikaupunkini asioiden suhteen ja koen olevani sitä vieläkin. Sain
kuitenkin hyvät eväät tulevaan opiskeluun (varsinaisen opiskelun lisäksi
Jyväskylään liittyvien asioiden opiskelu) ja osaan kenties kiinnittää
enemmän huomiota omaan arkielämään vaikuttaviin asioihin. Sain myös
tietää, minkälaista on äänestäjien merkintä sähköiseen rekisteriin ja
nähdä, millaista ääntenlaskenta on työskennellässäni vaalilautakunnassa
Vaajakoskella. Ääniäkin tuli sentään 4. Ei niin paljoa, mutta kuitenkin.
Tärkeintä oli se, että sain mahdollisuuden nähdä ja kokea, mitä
vaalityö todella on.
Joku voisi kysyä, että miksi
tällainen "asioista mitään tietämätön pojankoltiainen" lähti mukaan
täysin kokemattomana vaaleihin. Enhän edes tiennyt paljoakaan siitä,
mitä Jyväskylässä oikeasti tapahtuu. Mutta, kuten sanottu, vaalit olivat
minulle samalla koulu ja uskallan sanoa, että näkökulmani kaupungista
on laajempi, kuin mitä se oli ennen vaaleja. Kyllä sitä monta kertaa jo
silloin Vaajakosken Kohinoilla, Jyväskylän Kauppakadulla seistessä ja
paneeleissa vastaillessa mietti, että "miten mä jouduin tänne?". Tässä
sitä nyt ollaan, iloisella mielellä siitä, että SKP sai valtuustopaikan
ja iloisena myös siitä, että valtuustoon valittiin myös nuoria ja uusia
kasvoja esimerkiksi Vasemmistoliitosta. Toivon ja uskon sydämestäni,
että nämä nuoret, uudet ja "koskemattomat" kasvot tuovat valtuustoon
uusia, raikkaita tuulia ja hyviä näkemyksiä, mikä voisi heijastua
Vasemmistoliiton valtuustotason politiikkaan ja aina valtakunnallisen tason politiikkaan
asti.
Hyvä me! Pidän valtuustopaikkaa
vaalivoittona, enkä siis häpeä käyttää sanaa "vaalivoitto" tässä yhteydessä
ollenkaan. Pelkäsin jo, että vaalivoitto jäisi saamatta alhaisen
äänestysprosentin vuoksi. Nyt jaksaa taas hieman uskoa tulevaisuuteen ja
siihen, ettei oikeistoblokki laita paikkoja ihan täysin remppaan.
Kiitokset ensinnäkin vaimolleni, joka on ollut suurena tukena vaalien
aikana ja yleensäkin, kaikille äänestäjille, skpläisille, "vihollisille"
kilpailevien puolueiden edustajille (keskustelutuokioista ja haasteen
tarjoamisesta) ja paneelien järjestäjille. Otetaan joskus uusiksi!
Ehkäpä sitä voisi ihan läpällä osallistua eurovaaleihin vuonna 2014...
PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman
sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta,
talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja
talousmaailman sätkynuket!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti