Taannoin hämmästelin pääkaupunkiseudun kalliita bussilippuja.
Kritisoin sitä, kuinka bussilippujen hinnat nousevat kilpaa
tarkastusmaksujen kanssa. Kyselin, miksi lippujen hintoja ei voitaisi
laskea ja tarkastusmaksuja sen sijaan nostaa reilustikin. Kyseisen
tekstin kommentoija (kuuliainen kansalainen mitä ilmeisimmin) antoi
ymmärtää, että ongelma on ainoastaan siinä, että pummilla matkustaminen
syö tuloja ja, jos kaikki maksaisivat matkansa, ei kalliita hintoja
välttämättä olisi. Uskokoon, ken tahtoo. Huolimatta myöskään kyseisen
kommentoijan antamasta nippelitiedosta, uskon, että rankkakin
sakottaminen ainakin vähentäisi pummilla matkustamista. Lippujen hinnat
voitaisiin aivan hyvin laskea, kun nostettaisiin tarkastusmaksujen
hintoja ja lisättäisiin tarkastajien määrää. Mikä ongelma tässä olisi? Ei kyseiseen muutokseen muuta tarvittaisi, kuin poliittista tahtoa. Miksi aina kaikki pitää tehdä samalla tavalla ja samalla
logiikalla? Siksikö, koska "niin ollaan tehty aina"? Kunnan
valtuustoissa tuntuu vallitsevan vastaavanlainen meininki. Vanhat parrat
jatkavat vuosikymmenien takaisia perinteitä, eikä mikään oikeasti
muutu. Ei ainakaan hyvään suuntaan kuntalaisen kannalta.
Joka
tapauksessa, Jyväskylään verrattuna matkustaminen pääkaupunkiseudulla
on halpaa. Pääkaupunkiseudun kalliista hinnoista huolimatta lippu on
sentään voimassa reilun tunnin ja seutulipulla voi matkustaa pääkaupunkiseudulla reilun tunnin ajan. Jyväskylässä homma on hieman
toisenlaista. Jyväskylässä bussiliikenne on yhden yksityisen monopolin
hallussa. Koiviston Auton tytäryhtiö Jyväskylän Liikenne nauttii
etuoikeutettua valtaa Jyväskylässä. Kun monopoli hallitsee, voi se vapaasti
nostaa hinnat pilviin. Hinnat ovatkin ihan kiitettävän korkeita.
Kertalippu maksaa (6 kilometriä matkustavalle) aikuiselle 3,20 euroa ja
lapselle 1,60 euroa. On toki myös otettava huomioon yötaksa. Lipulla ei myös
suinkaan voi matkustaa Jyväskylän seudulla vapaasti tiettyä aikaa, kuten
pääkaupunkiseudulla, vaan:
"Matkustajilla on tunnin aikana yksi maksuton siirto-oikeus. Aika
lasketaan ensimmäisessä autossa matkalippuun tai erilliseen
siirtolippuun leimatusta kellonajasta. Erillinen siirtolippu pyydetään
kuljettajalta ensimmäisessä autossa vain Matkahuollon korttien ja
toimistolta myytävien kertamatkalippujen yhteydessä. Matkakortteja
käytettäessä siirto-oikeus jää kortille automaattisesti voimaan eikä
erillistä siirtolippua tarvita."
"Siirtomatka leimataan kortilta pois kuten varsinainen matka. Jos
kortilla on maksettu useamman matkustajan matka, leimataan jokainen
siirtomatka erikseen. Vastaanotetusta siirtolipusta peritään lisämaksu,
jos jatkomatka ylittää 9 km."
http://www.jyvaskylanliikenne.fi/liput-ja-hinnat
Eli
ensimmäisessä autossa ostetun matkan lisäksi minulla on oikeus yhteen
ilmaiseen vaihtoon. Tämän jälkeen joudun jälleen maksamaan. Ohessa
hintatietoja viime vuoden muista matkalipuista. 30 päivän kortti
(jolla saa matkustaa 0-9 kilometriä) maksoi viime vuonna aikuiselle 53
euroa ja opiskelijalle (Jyväskylän kaupungissa kirjoilla oleville) 44
euroa. Ei siis mitään halpaa lystiä opiskelija-alennuksen jälkeenkään. Toki alennus on aina alennus ja mieluummin pidän itselläni ne 9
euroa, kuin maksaisin enempää kiskurihintoja kiskovalle Jyväskylän
liikenteelle. Nyt Jyväskylän kaupunki suunnittelee poistavansa opiskelija-alennuksen 30 päivän matkakorttien kohdalla. Ja arvoisa herra kaupunginjohtaja Markku Andersson vieläpä taannoin ihmetteli
"veropakolaisten" määrää. Mieli tekisi kyllä itsekin siirtää kirjat
Vantaalle tämän jälkeen. Miksi maksaa veroja opiskelijaepäystävälliselle kaupungille? Tämän lisäksi Jyväskylän kaupungissa ollaan
noudattamassa yleistä porvarillista linjaa. Kaikista toisarvoisista kohteista säästetään, jotta arvon eliitti pääsisi nauttimaan konserttisaleistaan ja Lutakon alueen luksuspalveluista. Sehän on tunnettu tosiasia, että taloudellisesti vaikeinakin aikoina rahaa tuntuu yllättäen löytyvän eliitin huvituksiin.
Itse
Jyväskylään kohtalaisen hyvin integroituneena maakuntaanmuuttajana olen
alkanut pitää kyseisestä kaupungista entistä enemmän. Suomea löytyy
myös Kehä III:sen ulkopuolelta. Sääli vain, että porvarillinen eliitti
tekee tuhoa täälläkin. Kaupungin vapaa-ajan toiminta on hyvin
kaupallista ja rajoittunut koskemaan ainoastaan niitä, joilla on siihen
varaa. Keskustan maisemaa hallitsevat pääasiassa kauppakeskukset
kalliine kahviloineen. Vähäosaiset pysyttelevät näivettyvissä lähiöissä,
joissa maisemia hallitsevat pääosin kaljabaarit ja ruokakaupat. Pienituloisten vähäiset tienestit menevät kalliiseen bussimatkustamiseen.
Huomattava
parannus täällä olisi bussimatkustamisen tuntuva halventuminen. Jos ei
muuten, niin sitten kaupunki vaan tukemaan liikennettä. Julkisen
liikenteen on oltava nimen omaan julkista! Toisena epäkohtana ottaisin
esille laajemman kokonaisuuden, nimittäin opiskelija-alennuksen. On
hienoa, että valtakunnallisesti opiskelijat (esim. lukiolaiset ja
yliopisto-opiskelijat) ovat oikeutettuja saamaan alennusta esimerkiksi
bussilla tai junalla matkustaessa. Tässä ollaan kuitenkin unohdettu muun muassa ne maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomea aktiivisesti
aikuiskoulutuksen piirissä. Mielestäni tärkeään integroitumis-prosessiin
kuuluvaa aktiivista suomen kielen opiskelua ei tule missään nimessä pitää
väheksytympänä, kuin "varsinaista opiskelua". Olisi vähintäänkin
kohtuullista, jos suomen kieltä aktiivisesti lukevat maahanmuuttajat
saisivat edes jonkinlaisen ryhmäalennuksen paikallisliikenteessä
matkustamista varten. Myös suomen kielen opiskelu on opiskelua!
On aina hienoa, kun järjestetään tapahtumia. Se vaan on ikävää, että tapahtumat ovat yleensä aina läpeensä kaupallisia ja joskus saattavat asettaa paikalliset asukkaat eriarvoiseen asemaan. Taannoisen Neste Oil Rallin aikoihin järjestettiin mielenosoitus,
joka oli kyseistä tapahtumaa vastaan, mutta toteutettiin myös
kadunvaltauksen hengessä. Tempauksella haluttiin tuoda esille näkemys
siitä, kuinka paikallisten liikkumatila rajoittuu kaupungissa, kun
yritykset ja muualta tullut liikenne valtaavat kadut. Hyvä esimerkki
paikallisten hetkittäisestä eriarvoistumisesta oli päätös vaatia
asukkailta kulkulupia
päästäkseen koteihinsa. Tämän lisäksi kadunvaltauksella haluttiin tuoda
esille vaihtoehtoista vapaa-ajan toimintaa kaupallisen kulttuurin
vaihtoehdoksi ottamalla "tila haltuun". Mukava tunnelma siellä oli, eikä siellä mitään ongelmatilanteita
tullut, kuten esimerkiksi Tampereella.
Haittapuolena tuollaisissa kadunvaltauksissa on se, että tapahtuma
kuivuu ajan myötä kokoon, jos päämääränä on vallata vain tietty
kadunpätkä. Keskeisiä kävelykatuja ja alueita tulisi voida vallata
vaikka sitten ilman kaupungin/maanomistajan lupaa. Kaupungin tulee
kuulua kaikille, ei vain keskustaoikeistolaisille rahapussisedille.
Jyväskylässä
jokusen aikaa majailleena olen myös huomannut, kuinka kaikki
hauskanpito on keskitetty kaupalliseen keskustaan. Tämän vuoksi lähiöt
näivettyvät. Tämä on ihan valtakunnallinen ongelma. Ihmiset pääosin suuntaavat monenkin kilometrin päähän omasta kodistaan päästäkseen
huvittelemaan keskustaan. Toiset jäävät koteihinsa tappamaan aikaa
neljän seinän sisällä tai kuluttavat vapaa-aikaansa kaljabaareissa.
Kaupungin olisi syytä tukea vapaa-ajan toimintaa myös lähiöissä. Ei riitä,
että naapurissa on joku asukasyhdistys, kirjasto, ruokakauppa ja
ravintola. Tarvitaan enemmän tiloja nuorille ja kaiken ikäisille.
Luulisi, että olisi ihan kaupungin hienohelmaeliitillekin loistojuttu,
että nuoret eivät vain "notkuisi" aseman ostareilla. Ei keskitetä
kaikkea huvia keskustaan, keskusta on yliarvostettu. Lähiöt 2010-luvulle!
Lienee
selvä, etten kannata myöskään Jyväskylän
leikkaussuunnitelmia, enkä hallituksen suunnittelemaa keskittämisvimmaa.
Hallituksen suunnitelmat kuntalaisten päiden menoksi ovat tuhoisia.
Keskittämisellä ei olla saavutettu, eikä saavuteta parempaa. Mammuttikuntien myötä
"tehostuvat" palvelut siirtyvät asukkaiden läheltä monien kilometrien
päähän kaupungin keskustoihin. Tämä on kestämätöntä esimerkiksi
Jyväskylässä kaikille niille, jotka tarvitsevat terveyspalveluita ja
ovat pakotettuja tekemään ylihinnoiteltuja bussimatkoja sen vuoksi, koska heillä ei ole autoa käytössään tai mahdollisuutta kävellä tai käyttää pyörää. On myös
järjetöntä tuoda metropolikuntia reilun 5 miljoonan asukkaan Suomeen.
Itse suosin ja kannatan hajauttamista keskittämisen sijaan. Hallituksen
ja kunnallisten päättäjien olisi myös syytä aloittaa kansalaisten ja
kuntalaisten kuuntelu. Eristäytyminen norsunluutorneihin ei kuulu enää
2010-luvulle. Kun eristäytyy ja alkaa luulla itsestään liikoja, voivat
"tavallisten ihmisten" reaktiot olla arvaamattomia. Äärimmäisenä
esimerkkinä Pohjois-Afrikan tapahtumat. En usko, että suomalaisetkaan
pitkään tällaista ylimielistä ja epädemokraattista menoa katsovat.
Viimeinen sana,
arvon
jyväskyläläiset ja suomalaiset, olemme olleet todistamassa miten käy,
kun porvarilliselle hegemonialle antaa ylivoiman kunnallisella ja
valtiollisella tasolla. EU-politiikka, keskittämisvimma,
eriarvoistuminen ja hyvinvoinnin tuhoaminen puhukoot puolestaan. Nykyisin ihmisarvo sanellaan sen mukaan, kuinka lihava rahapussisi on. Ihmisarvo ei mahdu nykyisten hallitsijoiden ajatusmaailmaan. Jos sinulla ei ole rahaa, sinua ei ole olemassa.
Muistakaa tämä kunnallisvaaleissa ja muistakaa tämä myös vuoden 2015
eduskuntavaaleissa. Omasta mielestäni varteenotettavia vaihtoehtoja kansan ja kuntalaisten kurjistajille ovat
esimerkiksi SKP:n ja jotkut Vasemmistoliiton ehdokkaat. Harkitkaa tarkkaan, kenelle annatte äänenne. Kokoomusta en suosittele. Kokoomuslainen politiikka vie meidät Kreikan tielle!
PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman
sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta,
talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja
talousmaailman sätkynuket!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti