Elämä ilman Facebookia tuntuu yllättävän vapaalta. Suosittelen
muillekin. Kannattaa aloittaa vaikka silleen, ettei pariin viikkoon
kirjaudu sisään ja sitten vähitellen aloittaa lopullisen itsensä
vieroittaminen. Itse toteutin lähdön Facebookista melkein
kertarysäyksellä noin reilut kaksi viikkoa sitten. En vielä toistaiseksi
ole katunut, enkä koe, että olisin menettänyt jotain tärkeää ja
korvaamatonta.
Liityin siis siihen Naamakirjattomien joukkoon, joita pidetään epäilyttävinä. Nykyisin vaikuttaa siltä, että ihmisyyttä
määritellään sen mukaan, kenellä on Facebook.
Kenties siis sosiaalisen arvosteluasteikon vaatimukset ovat laskeneet; enää ei
tarvita autoa tai merkkivaatteita. Kunhan vain on se Facebook. Toki
sillä saa enemmän arvostusta osakseen, kun julkaisee seinällään kuvia
autostaan. Sitä kuitenkin nousee jonkinlaisella arvoasteikolla
pelkästään jo sillä, että omistaa Facebook-tilin. Facebookittomat
taitavat sitten olla epähenkilöitä.
Melkeinpä
kyllästymiseen saakka ollaan hoettu, kuinka me elämme massojen
aikakautta, jolloin erilaisuus kielletään. Pitää olla mukana menossa ja
tykätä asioista oikeassa elämässä ja Facebookissa, vaikka ei oikeasti
tykkäisikään. Pitää olla paljon Facebook-kavereita ja pitää tehdä
uskottavia tilapäivityksiä. Valokuvien pitää olla hyviä (muttei liian
hyviä) ja pitää muutenkin olla mielenkiintoinen ja edustava sopivalla
tavalla. Katu-uskottavuuden lisäksi pitää olla myös Facebook-uskottava. Näyttääkin siis ehkä sittenkin siltä, että näennäisen helposti
toteutettavissa oleva sosiaalinen nousu tuo mukanaan samanlaista
stressiä, kuin oikea elämä.
Itseäni suuresti huvittaa ja hämmentää, kuinka suuri ilmiö Facebookista on
tehty. Facebook sinänsä on varmaan ainakin alun perin ollut ihan viaton
ihmisten yhdistämiseen tarkoitettu sovellus (näin haluan vilpittömästi uskoa). Nykyisin Facebookin
ympärillä oleva hehkutus on jotain käsittämätöntä. Facebookin
listautuminen pörssiin on ollut vähintäänkin mielenkiintoinen uutinen.
Pisteet joka tapauksessa herra Zuckerbergille siitä, ettei antautunut
tympeiden sijoittajien puku-fetissiin.
Facebook kirjautui siis pörssiin ja koko yhteiskunta on kirjautumassa
Facebookiin. Jopa nykymenoa kritisoivat ovat Facebookissa. Pian aletaan
pohdiskella, kuinka esimerkiksi työpaikan saamisen edellytys on se,
että käyttää Facebookia. Mitähän sitten Facebookin ulkopuolelle jää?
iPadejaan räpeltäviä robotteja, joiden kanssa kommunikointi käy paremmin
Facebookissa, kuin tosielämässä?
Vain
epäilyttävät ja epäsosiaaliset ihmiset jäävät Facebookin ulkopuolelle. Normaalius on sitä, että on paljon Facebook-kavereita.
Facebookissahan ne oikeat ystävät ovat.24/7. Siellä päivityksiä tekemässä
ja kuvia lataamassa pelaten toisella kädellä erilaisia pelejä
(esim. Mafia Wars ja Texas Hold 'em Poker). Facebook.com,
sielläkö se elämä on? Onhan se ymmärrettävää toisaalta, että haluaa olla
yhteyksissä esimerkiksi sukulaisiin ja kavereihin Facebookin
välityksellä, kun voi olla melkein varma, että se toinenkin on Facebookissa
aktiivisena. Voi luottaa siihen, että kiireisenkin asian saa välitettyä toiselle osapuolelle. Minne sitten jäivät vanhat kunnon Messenger ja Skype?
Entäpä sitten vielä antiikkisemmat kapistukset; puhelin, sähköposti??? Silloin tällöin on saanut viihteellisten lehtien verrkkoversioista lukea, kuinka vaikeaa on olla Facebookiton. Sosiaalinen paine on ajanut osan "kapinallisista" takaisin Facebookiin. Kaikki kutsut juhliin lähetetään Facebookissa ja muut tapaamiset niin ikään sovitaan samassa paikassa. Facebookittomat harmittelevat, kun eivät tiedä, missä kaverit pitävät seuraavat juhlat. Herääkin kysymys, miksi pitää sellaisia kavereita, jotka eivät huomioi Facebookittomia?
Tosiystävät ja tosisukulaiset tavoittaa kyllä antiikkisiakin keinoja
pitkin. Muille Facebook voisi taas alkaa suunnitella sellaisia
Facebook-puhelimia, joita voisivat käyttää luonnollisesti vain ne,
joilla on Facebook-tili. Miksi ei saman tien Facebook-kotia,
Facebook-elintarvikkeita, Facebook-vakuuksia jne.?
Syyni
Facebookista poistumiseen eivät ole siinä, että olisin jotenkin
epäsosiaalinen tai
kapinallinen. Pidän syynä ennemminkin Facebookin kaltaisten yritysten
tapaa kapitalisoida sosiaalisuus. Facebook ei myöskään
ole mitenkään tavallisia käyttäjiä suosiva. Kaiken saa irti vain, jos on
mainostaja. Lisäksi Facebookin eettisyys arveluttaa myös jonkin verran.
Pääsyyksi voisi sanoa, että yksinkertaisesti vain kyllästyin kyseiseen
sovellukseen, jota en muutenkaan hirveästi käyttänyt. Liityin Facebookiin
muistaakseni joskus vuonna 2007 entisen internet-tutun kutsumana.
Aktivoiduin varsinaisesti vuonna 2009 tykäten erilaisista asioista,
levittäen saatanallista vassaripropagandaa ja lataillen joitakin kuvia.
Facebook-kavereita oli vuoteen 2012 tultaessa noin 100. Lopulta
kyllästyin ja aloin miettiä, kuinka päästä pois. Vihdoin odotettu Facebook-aikajana ilmestyi ja tarjosi oivan tekosyyn poistua
Naamakirjasta.
Sitä haluaa tietenkin
kuulua yhteisöön ja kenties tuoda itseään ilmi jollain tapaa siinä sivussa. Tämän
vuoksi tehdään sellaisia päivityksiä, joista "heruu tykkäämisiä". Totta
kai sellainen nostaa itsetuntoa ("hei, mun mielipide/linkki tms.
noteerattiin ja siit tykättiin, jee!"). Pahimmassa tapauksessa Facebookiin
voi jäädä koukkuun.
Silloin, kun yrittää kirjoittaa jotain
kriittistä/negatiivista, se harvoin noteerataan. Silloin, kun taas jokin
kirjoitus noteerataan ja siitä
"tykätään", tulee halu kirjoittaa samalla lailla. Täten tulee rajoittaneeksi itseään, ja ajaa itsensä ahtaisiin aitauksiin muita
miellyttääkseen. Äärimmäisiä esimerkkejä muiden mielistelyistä voi käydä
tarkastalemassa myös Youtuben kommenttiosioista. Siellä "peukkuhuorat
kalastelevat peukkuja" julistaen, että "Justin Bieber sucks, this is
real music!" tai "thumbs up if you're listening to this in 2012!". Itse
en ole kokenut tarpeelliseksi hehkuttaa sitä, että vielä
vuonna 2012 kuuntelen Backstreet Boysin "Show Me the Meaning of Being
Lonely"-kappaletta.
Vaikka
en siis kovin aktiivisesti
Facebookia koskaan käyttänyt, uskon, että olin jo jollain lailla
koukussa. Lähdön jälkeen tuli jopa vähän haikea olo. Nykyisin
tunnen
oloni vapautuneemmaksi. Saan kirjoittaa täällä omia juttujani niin
paljon kuin haluan. Voin vihdoinkin tunnustaa, että mun mielestä aseet, pommit, terrori-iskut, väkivaltaiset vallankumoukset
ja lääkkeet viinan kera on niin kivoja juttuja. Menisiköhän
Facebookissa muuten läpi sellainen ryhmä, jossa kehotettaisiin ihmisiä
lähtemään pois Facebookista?
En siis halua mitenkään arvostella ihmisiä, jotka ovat Facebookissa. Toivoisin vain, että myös Facebookittomiin ihmisiin suhtauduttaisiin, kuten normaaleihin ihmisiin. Ei kaikkien tarvitse olla samanalaisia. Miksi pitäisi vain hiljaisesti
sulautua yleiseen mielipiteeseen, tehdä niin kuin sanotaan sekä pestä kasvot ja käyttää
pyyhettä? Monesti todetaan, että kapinallisuus ja todellinen
eri mieltä oleminen on pääasiassa sitä, että joissakin Pohjois-Afrikan
maissa noustaan hallitusta vastaan tai, että esimerkiksi Ranskassa,
Espanjassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa huudetaan iskulauseita
hallituksia ja Wall Streetin pankkiireja vastaan. Suomessa ei kapinoida
(paitsi Facebookissa). Toisaalta, kuten sanottu, Suomessakin on helppo
vähintään leimautua. Siihen saattaa riittää pelkästään se, ettei ole
Facebookissa. Nykyisin on niin helppoa olla "kapinallinen".
On toki myös niitä, jotka
hakemalla hakevat huomiota ja kohua. Uutinen liittyen uusimpaan
Mannerheim-projektiin toi kyllä vähän sellaisen olon, että tahallaan
halutaan provosoida. Suomalaiset, kun ovat niin sympaattisia, että
menevät loukkaantumaan toisen henkilön puolesta (joka on jo aikaa sitten
kuollut). Kun ne punikit kehtaa vihjailla et se oli homo! Kaiken
kukkuraksi ne yrittää nyt tehdä Mannerheimista eri väristä, vaikka se tunnetusti
oli valkoinen (siis myös ihonväriltään) ja suomalainen huolimatta siitä,
ettei se suomea juuri taitanut. Yle voisi seuraavaksi tehdä ihan piruuttaan elokuvan
pitkähiuksisesta hippi-Kekkosesta sekä jamaikalaisesta Tony Halmeesta. No,
ei joka tapauksessa pidä tuomita elokuvaa, jota ei ole nähnyt.
Mielelläni en myöskään sotkeudu Mannerheim-kiistoihin. Pitää jättää
tilaa muille leimoille. Sen sanon, että lahtarikaartia hän johti. Siihen
ei mitään kaunisteluja taikka vähättelyjä tarvita. Myöhemmissä sodissa
hän kuitenkin palveli ansiokkaasti pelastaen Suomen.
Huolimatta
siitä, että kansa on aika passiivista porukkaa, tuntuvat tietyt aiheet
herättävän intohimoja edelleen. Pelkkä erilaisuus ja eri mieltä oleminen
esimerkiksi vanhan koulukunnan oikeistolaisten kanssa, saa aikaan
vaahdon nousemisen kyseisten ihmisten suupielissä. Pelkkä rauhanomainen mielenosoitus,
johon osallistuu kourallinen vihervasemmistolaisia, herättää kyseisissä
tapauksissa vihaa ja nostalgisia haaveita hippien pamputuksista.
Pitäisikö nyt loka-marraskuussa mennä Helsinkiin vaatimaan
Lenin-patsasta Senaatintorille? Leninhän se itsenäisyyden meille antoi.
PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman
sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta,
talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja
talousmaailman sätkynuket!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti