fondos para myspace, plantillas, layouts

maanantai 6. elokuuta 2012

87. Isänmaallisuuden madonluvut

Yle Teemalta tuli jokunen päivä takaperin mielenkiintoinen dokumentti, jossa länsimaiden nykyistä menoa tarkasteltiin varsin kriittisestä näkökulmasta. Kuten dokumentissa ennakoitiin, kriitikot leimaavat kyseisen elokuvan marxilaiseksi. Dokumenttia tullaan myös kritisoimaan salaliittolaisten hysteria-propagandaksi. Teoriat rahan luomisesta ollaan jo lyöty lyttyyn aikaa sitten. Eihän se missään nimessä voi olla niin, että pankkiirien ja muiden velkojien luoma järjestelmä olisi jotenkin eriarvoistava. Tuloeroja, velkaorjuutta, luokkayhteiskuntaa ja uuskolonialismia kritisoivat tahot ovat ehdottomasti marxilaisia salaliittohörhöjä, jotka lietsovat paniikkia uudesta maailmanjärjestyksestä. Se on vain oikeus ja kohtuus, että etuoikeutettu 1% pitää valtaa. On se vaan niin kuulkaas, että kaikkein reiluinta olisi sellainen järjestelmä, jossa rikkaiden äänet painaisivat enemmän, kuin köyhien junttirasistien ja marxistien äänet. Sen tiesivät jo yleistä ja yhtäläistä äänioikeutta vastustaneet liberaalit ja sen tietää myös Björn Wahlroos.


Dokumentti vertasi nykyisiä länsimaita (joita tuhokapitalismi hallitsee) muinaiseen rappeutuneeseen Roomaan. Rappion merkkejä on ilmassa vaikka millä mitalla. Ei tarvitse lähteä kauas kotinurkiltaan huomatakseen tämän tosiasian. Erittäin osuva oli dokumentin antama esimerkki siitä, kuinka alati rappeutuvat ja uppoavat länsimaat muistelevat menneitä. Suurvalta-aseman menetyksestä ei todellakaan tunnuta toipuvan. Myös Jussi Halla-aho on ottanut hyvin kantaa aiheeseen liittyen vaikka tuntuukin myötäilevän ja kunnioittavan Yhdysvaltoja suurvaltana:


"Esimerkiksi ruotsalaiset luulevat olevansa muita moraalisempia, ranskalaiset muita sivistyneempiä ja venäläiset muita sielukkaampia. Tuloksena sekä ruotsalaiset, ranskalaiset että venäläiset ovat arrogantteja mulkvistejä. Lisäksi kaikki kolme kärsivät postimperiaalisesta syndroomasta ja ovat perustaneet keskinäisen mulkvistikerhon, jossa ne uskottelevat toisilleen olevansa suurvaltoja ja yrittävät olla näkemättä, että Yhdysvallat on suurvalta."


Ilmeisesti kansalliselle mielenterveydelle tekee hyvää muistella, kuinka silloin ennen oltiin vahvoja. Jumalan mandaatilla käytiin sivistämässä ja valaisemassa pimeydessä eläviä kansoja. Marxilaisille lesbostallareille tiedoksi: ei tule puhua imperialistisista valloituksista, vaan siitä, kuinka joutomaat nousivat kukoistaviksi tiloiksi. Nyt ovat jäljellä vain muistot, haaveet ja kuninkaallinen perhe. Senpä vuoksi onkin täytynyt keksiä tilalle jotain uutta.Toki jalkapallo on tuonut briteille mainetta. Urheilu ei kuitenkaan voi olla ainoa kansallisen itsetunnon kohottaja. Toimivatkohan brittiläiset tosi-tv -sarjat ja dokumentit siten kansallisen itsetunnon kohottajina?


Hienojen brittiläisten draama- ja rikossarjojen lisäksi Suomessa ollaan saatu nauttia brittiläisistä reality-sarjoista ja dokumenteista. Esimerkkeinä käynevät Gordon Ramsayn "Ramsay's Kitchen Nightmares"-sarja ja Jeremy Clarksonin "Top Gear"-ohjelma. Gordon Ramsay, (alun perin skotti, sittemmin mitä ilmeisimmin brittiläistynyt) Iso-Britanniassa vaikuttava julkkiskokki lienee monelle tuttu. Gordon Ramsay on tullut tunnetuksi kokkaustaidoistaan ja suorasanaisuudestaan. Kyseessä oleva kokki kiertelee muun muassa Ameriikan mantereella (brittien entisessä alusmaassa) pelastamassa tuhoon tuomittuja ravintoloita. Suorasanaisen miehen sanavarastoon kuuluvat mm sellaiset. vakiolauseet, kuten: "What is this shit?!" ja "I'm sorry but this shit tastes horrible!" sekä muita vastaavia.


"Top Gear"-ohjelmassa fanitetaan autoja. Pintapuolisesti ohjelma vaikuttaa hupaisalta auto-ohjelmalta, jossa esitellään uutuuksia ja kirjaimellisesti lyödään lyttyyn "paskoja automerkkejä" mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Tälläkin tavoin ohjelma toki saavuttaisi suosiota. Jos kuitenkin haluaa näkyvyyttä ja mainetta kiisteltynä omanarvontunteen palauttajana, on lisättävä vettä myllyyn. Jeremy Clarkson onkin ansioitunut hommassaan melko hyvin. Kun vähän heitellään läppää muista maista ja "yksisilmäisistä skotti-idiooteista" sekä todetaan, että "lakkoilevat julkisen sektorin työntekijät pitäisi teloittaa perheidensä silmien edessä", saadaan varmasti kuuluisuutta ja naurunremakoita käsiään taputtelevilta oikeistoduunareilta:


http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/8927036/Jeremy-Clarkson-execute-public-sector-workers-says-BBC-Top-Gear-host.html



Mielenkiintoisia brittidokumentteja olemme myös saaneet seurata. Esimerkiksi aion ottaa Jeremy Paxmanin "Britti-imperiumin perintö"-dokumentin. Jeremy Paxman, joka on muun muassa journalistina ja kirjailijana tunnettu, on myös kunnostautunut brittiläisellä suorasanaisuudellaan. Hänen uusimmassa dokumentissaan kuvaillaan muinaista brittiläistä imperiumia. Päällisin puolin ihan mielenkiintoinen dokumentti kyseessä. Dokumentissa vieraillaan entisissä siirtomaissa, muistellaan luonnollisesti menneitä ja kysellään haastateltavilta suorasukaisia kysymyksiä. Omiin silmiin kyseisestä dokumentista kuitenkin huokuu haikailu brittiläisen imperiumin aikoihin. Dokumentissa Jeremy Paxman vierailee muun muassa entisten siirtomaiden britti-henkisillä golf-klubeilla, siirtomaaherrojen- ja rouvien jälkeläisten tiloilla ja tietenkin muistomerkeillä. Dokumentissa toki paheksutaan brittien tekemiä julmuuksia, mutta annetaan ymmärtää, että siirtomaa-aika oli myös hyvää aikaa. Paxman kyseleekin haastateltaviltaan useaan otteeseen tyyliin, "oliko britti-imperiumi vain huono asia?". Dokumentissa myös ihaillaan esimerkiksi sitä, kuinka kriketti on levinnyt ihan Jamaikalle asti ja kuinka ympäri maailmaa toteutetaan brittiläistä arkkitehtuuria. Voisi siis sanoa, että mielenkiintoisuudesta huolimatta aika pro-imperialistinen vaikutelma ainakin itselleni kyseisestä dokumentista jäi.


Onko siis niin, että suuruuden aikojen ollessa ohi, on tyydyttävä muisteloihin? Pyritäänkö yllä mainituilla sarjoilla ja dokumentilla (sekä muilla vastaavilla) edistämään brittien kansallista itsetuntoa? Reissaava ja suorasanainen tv-kokki kiertelee esimerkiksi USA:ssa sivistämässä toistaitoisia toheloita ravintoloitsijoita ja pelastamassa heidän uraansa. Toisessa taas suorasanainen autonero ja vitsiniekka lyö lyttyyn "paskojen automerkkien" lisäksi toisia maita, alueita ja julkisen sektorin työntekijöitä. Dokumentaristi taas larppailee dokumentissaan entisten imperialistien jalanjäljissä. Ei tule toki myöskään unohtaa Winston Churchillia, joka halveksi Gandhia ja intialaisten itsenäisyyspyrkimyksiä. Sivuseikka. Mies sentään halveksi Hitleriä (pahaa valloittajaa ja ihmishirviötä) ja pelasti Iso-Britannian verellä, hiellä ja kyynelillä.


Osataan sitä toki muillakin tavoilla mahtailla. Lontoon olympialaiset siellä, Lontoon olympialaiset täällä, tuolla.... Lontoon olympialaiset halutaan näyttää kansallisena suurtapahtumana. Mitäs sitten, vaikka maan "rupusakki" ei pääsisikään kannustamaan kotijoukkueita? Mitäs sitten, vaikka baarinpitäjät joutuvat olevaan varovaisia mainostaessaan kisojen alla tai, ettei monopolien hallitsemien kisojen aikana kisakatsomoissa saa pukea Coca Cola-paitoja (kuka edes haluaisi?)? Mc Donald'skin on kuulemma kieltänyt ranskalaisten myynnin niiltä ravintoloilta, jotka toimivat olympiapisteiden läheisyydessä. Kyllä ne kisat kansallinen voimannäyttö silti on. Mitä niistä pienistä yksityiskohdista, jotka hieman ovat ristiriidassa olympialaisten hengen kanssa?


Kun tulevat kruunupäät menevät naimisiin, menee täällä Suomessakin erityisesti keltainen lehdistö sekaisin. Sivistyneistö ja muut elitistit päästelevät katkeransuloisia huokauksia katsellessaan televisiosta tulevien kuninkaallisten häitä ja kiroavat syvään sitä, ettei Suomella ole kuningasta. On se ny prkl, kun suomalaiset juntit eivät ymmärtäneet omaa parastaan. Eivät halunneet liittyä osaksi Euroopan kuninkaallista perhettä.


Yhtenä rappion merkkinä voidaan lännessä myös pitää erityisesti erilaisten äärioikeistolaisten liikkeiden (jotka aloittavat populisteina tai väkivaltaisina uusnatseina) nousua, jotka halveksivat muun muassa feminismiä, homoseksuaalisuutta (ellei niitä voida käyttää aseina muslimeja vastaan), vihervasemmistoanarkommarimarxilaisiastalinistisialastenkeittäjiä, entisen itäblokin maiden ja kolmannen maailman maiden maahanmuuttajia. Nämä velikullat vannovat isänmaallisuuden nimeen ja kritisoivat kaikenlaista poliittista korrektiutta ja "sananvapauden rajoittajia". Luonnollisesti kritisoidaan EU:ta kansallisen suvereniteetin rajoittamisesta ja Schengen-sopimuksesta. Itsekkyyteen perustuva kapitalismikaan ei taida saada kovin suuria kehuja, vaikka kyseiset isänmaiden puolustajat viljelevätkin uusliberalistisia näkemyksiä "sossupummeja" ja "turvapaikkaturisteja" vastaan.


Kapitalismia kritisoivat äärioikeistolaiset tahot määrittelevät ihmisarvon siten, mitä yksilö tuottaa ja onko yksilö hyödyksi yhteiskunnalle. Tuottamaton ihmisroska (erästä kokoomuslaista vihapuhujaa lainatakseni) joutaa hiiteen. Samaten nämä isänmaalliset tyypit määrittelevät kansainvälisen ihmisarvon sen mukaan, millainen taloustilanne maailman maissa on. Taloudellisesti vauraat maat saavat kehuja, kun taas köyhien maiden asukkaat eivät kuulu edes ihmisten joukkoon. Samat tahot ylistävät länsimaista korkeakulttuuria ja haikailevat menneistä ajoista. Viime vuosisadan puolessavälissä ja puolenvälin jälkeen itsenäistyneitä maita kohtaan harjoitetaan "rakentavaa kritiikkiä" (="kommarimaat" ja "barbaariset keskenään sotivat köyhät kehitysmaat").


Suomessa äärioikeisto on aika marginaalia, mutta maahanmuuttokriittinen liike ynnä oikeistopopulistit jakavat aika pitkälti todellisen äärioikeiston kylmää uusliberalismia edustavat näkemykset. Toki islamiin kohdistuva kritiikki on pääosassa, mutta aika uusliberalistisia näkemyksiä heiltäkin saa kuulla. Nuorten laittaminen pakkotyöhön on saanut esimerkiksi Perussuomalaisissa kannatusta. Ei siis väliä, onko nuori etsimässä itseään. Pakkotöihin vaan kaikki tuottamattomat yksilöt. Kommarimaita kritisoidaan, maahanmuuttokriitikoiden kanssa eri mieltä olevia haukutaan vihervassaristallarilesbofeministeiksi. Yhteiskunnalle tuottamattomat mamut ovat vain tarpeeton taakka. Pitäisi valita vain tuottavia yksilöitä. Afrikka on edelleen se "musta maanosa", jossa "sivistymättömät luonnonuskoja harjoittavat heimot" kähisevät alati keskenään. Fetissi länsimaita kohtaan on edelleen vallitseva näkemys. Joskus saatetaan sanoa jotain myönteistä Kiinasta, Intiasta Brasiliasta ja joistakin muista nousevista maista.


Suomen marginaalinen äärioikeisto, maahanmuuttokriittinen liike ja oikeistopopulistit kritisoivat EU:ta ja jonkin verran kapitalismia. Kyseessä olevat tahot pitävät EU:ta itsenäisyyden ryövääjänä ja saattavat silloin tällöin todeta, että kapitalismi on saattanut suomalaisen yhteiskunnan rappion tilaan. Mainitut tahot kuitenkin unohtavat, että heidän näkemyksensä ovat kaukana isänmaallisista näkemyksistä. He eivät puhu mitään suomalaisuudesta ainakaan julkisesti. Julkisuudessa he keskittyvät pääasiassa kriitikoidensa lyttäämiseen ja valittavat olevansa ajojahtien uhreja. "Mamuja" ja "sossupummeja" kritisoivat näkemykset puhuvat myös puolestaan. Haluaisinkin kuulla kaikilta yllä mainittujen uusliberalististen näkemysten jakajilta, mitä on suomalaisuus? Poistakaa ihmeessä stereotypiani. Itse koen, että suomalaiset ovat monin paikoin hyvin kylmiä, epäkohteliaita, eivätkä ollenkaan vieraanvaraisia (yksilöiden välillä on toki joitakin eroja ja maakuntakohtaiset erot kenties lievittävät asiaa jonkin verran). Karjalaiset (vielä elossa olevat ja ne, jotka ovat kiinnostuneita ja tietoisia kulttuuristaan) taas ovat iloisempia ja antaisivat vaikka paidan päältään.


Näen suomalaiset myös hyvin negatiivisina. He eivät esimerkiksi itsenäisyyspäivänä osaa nauttia itsenäisyydestään. Meillä ei muistella, miten itsenäisyys tuli. Vuosilukua painotetaan, mutta ei sitä, että miksi juuri tuona vuonna. Meillä ei muistella itsenäisyyden alkuvuosia, jolloin Suomi haki suuntaa idän ja lännen puristuksessa. Talvi- ja jatkosodat tiedetään jo aika hyvin. Sisällissotaa ollaan alettu käsitellä vasta viime vuosina, mutta pääasiassa itsenäisyyspäivän ulkopuolella. Ulkopuolinen ja Suomen historiasta alun perin tietämätön voisi melkeinpä luulla, että Suomi itsenäistyi vasta talvi- ja jatkosodan jälkeen. Itsenäisyyspäivänä ei puhuta suomalaisuudesta paljoakaan (suppeassa mittakaavassa ja vain veteraaneja muistellen). Illan päätteeksi rahvas saa nauttia eliitin linnan juhlista (television välityksellä), joihin itseltäni mielenkiinto lopahti, kun kuokkavierasjuhlien protestit kuivuivat kokoon. 


Onko suomalaisuus vain sotia, pelkoa Venäjää kohtaan, anteeksipyytelyä tai porvariston itsenäisyyttä? Eikö suomalaisuuteen kuitenkin kuulu jonkinlainen vaatimattomuus? En nyt siis tarkoita sitä, että pyydellään olemassaoloamme anteeksi ja nyökytellään maailmalla. En tarkoita "nöyristelevää mulkvismia" (Jussi Halla-ahon näkemyksiä hieman lainaten). En tarkoita myöskään katkeraa kateutta niitä kohtaan, jotka ovat muita hieman varakkaampia. Tarkoitan tervettä vaatimattomuutta, jossa ei haluta mahtailla, muttei myöskään nöyristellä ja kyräillä. Tällaisessa vaatimattomuudessa ollaan ylpeitä siitä, mitä ollaan, eikä yritetä olla parempia tai huonompia, kuin muut.


Äärinationalistinen ja porvarillisen ylhäisellä korkeakulttuurilla päteminen ("metsäläiskulttuurin kustannuksella") ei mielestäni myöskään kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Se kuuluu niihin maihin, joissa ajattelu on alkeellisella kehitystasolla. Jostain ihmeen syystä kuitenkin erityisesti Länsi-Suomessa "itäisen metsäläistä ryssäkulttuuria" tunnutaan halveksivan ja myös karjalaiset ovat saaneet tästä halveksunnasta osansa. No, kenties länsisuomalaisten halveksunnan ymmärtää. Hehän ovat geneettisesti hyvin lähellä tuota ihanaa länttä. Ihanaa länttä ja EU:ta hehkutetaan kuitenkin myös ihan porvarillisen lehdistön toimesta "itäistä metsäläistä" kulttuuria vastaan. Suomen Kuvalehti toi tämän näkemyksen selkeästi esille antaen ymmärtää, että EU-kriittinen populismi ajaa Suomen osaksi Venäjän etupiiriä.


Kysynpähän vaan, mitä helvetin pahaa siinä "metsäläiskulttuurissa" näin ylipäänsä on? Mitä pahaa siinä on, että joku haluaa elää "alkeellisemmin", kuin kapitalismiin, kiiltäviin autoihin ja säihkyviin pukuihin uskovat? Miksi alkuperäisväestöstä puhuttaessa edelleen muinaiset imperialistiset näkemykset ovat vallalla? Miksi maa ei voi vain olla "joutomaata"? Miksi maan pitää aina olla jonkun omistuksessa ja tuottaa? Miksi "alkeellisissa oloissa" elävät ihmiset nähdään ali-ihmisinä? Jos minulta kysytään, niin natsit olivat täysin väärässä ali-ihmis -teoriassaan. He määrittelivät ihmisyyden rodun mukaan. Mielestäni ali-ihmisiä ovat ne, jotka alati halajavat mammonaa ja valtaa keinoja kaihtamatta, levittäytyvät kuin heinäsirkat (joiden materialistisia tarpeita edes maapallo ei riitä tyydyttämään) ja tuhoavat ympäristöään. Sellaiset epäihmiset saisivat minun puolestani kadota ihmisen tai luonnon toimesta. Miksi "lopullista ratkaisua" ei kohdistettu heihin?


Ali-ihmisyys -ajattelu ei kuitenkaan taida sekään kuulua suomalaiseen kulttuuriin. Mistä siis lähtisin etsimään suomalaisuutta? Poliittiset puolueet voisivat tarjota jonkinlaisia vaihtoehtoja. Yleensä juurikin nuo puolueet tapaavat määritellä, minkälaista suomalaisuutta ne ajavat. Kokoomus ei EU:n mielistelijänä ja epätasa-arvoa ajavana puolueena innosta. SDP:tä en Kokoomuksesta juurikaan erota, enkä myöskään Vihreitä. Vihreät kenties pyrkivät enemmän korostamaan suvaitsevaista asennetta ja sitä, ettei saa sanoa "neekeri" tai "ryssä". Vihreiden näkemykset rotujen ja sukupuolten välisestä tasa-arvosta ovat ihailtavia. Välillä heillä kuitenkin tuppaa menemään vähän yli. Välillä tuntuu, että he näkevät rasismia ja suvaitsemattomuutta kaikkialla.


Vihreitä ei myöskään isänmaallisuudesta voi moittia. He pitävät eurokriittisyyttä (Kokoomuksen tavoin) vaarallisena impivaaralaisena aatteena, joka pitää ehdottomasti korvata euro- ja EU-myönteisyydellä (="solidaarisuudella"). Sama pätee aika lailla Vasemmistoliittoon. Siellä sitä istutaan hallituksessa ja tuetaan kaikkea, mitä hallituksessa tehdään. RKP ei oikeistolaisuuden ja kaksinaismoralismin takia sytytä. Keskustassa taas on liian cityliberaalia menoa, vaikka ajoittain siellä maaseutua kosiskellaankin. Perussuomalaiset ei kiinnosta ainakaan kahdesta syystä; puolueessa vallitsee joko soinilainen retoriikka tai maahanmuuttokriittinen näkemys, jossa on mukana aimo annos uusliberalismia. Kokonaisuudessaan kyseinen puolue edustaa ainakin minulle kovaa ja suorasanaista oikeistoa ilman kokoomuslaista sanahelinää.


Entäpäs SKP? Kun mainitaankin sana "kommunismi", herättää se suuria tunteita. Sen todistaa jo se, että kaikki vähänkin vasemmistolaiset tai "monikultturistit" leimataan kommunisteiksi. Aina kun puhutaan mielenosoituksesta, joka vähänkin haiskahtaa vasemmistolaiselle, leimataan se anarkistimarxilaiseksi tai vähintäänkin nyrpistellään nenää alakulttuuria edustavalle "roskasakille" kommunismin pelko alitajunnassa.


Ajoittain tulee sellainen tunne, että valtaosa kommunismi- ja kommunistikriitikoista ei edes tunne yhtään kommunistia saatika ole tutustunut heidän kannanottoihinsa taikka poliittiseen ohjelmaansa. Lähinnä he tuntuvat perustelevan kriittiset näkemyksensä vetoamalla historian ikäviin kokemuksiin, kuulopuheisiin ja yleiseen propagandaan. Itse olen melko pitkään pitänyt heitä Karl Marxia lainaavina vasemmistolaisina, joissa on melko paljon samaa, kuin Vasemmistoliiton retorisissa tavoitteissa. Kun mennään vuosissa enemmän taaksepäin, niputin skp:läiset samaan nippuun räyhäävien stalinistien kanssa. Olen joutunut vähintäänkin lieventämään näkemyksiäni tutustuessani heistä muutamiin ja luettuani heidän kannanottojaan. Harvemmin siellä on tullut vastaan väkivaltaisia vallankumoushaaveita. Siellä vaikutetaan olevan aidosti eurokriittisiä (ilman soinilaista retoriikkaa) ja huolissaan maapallon lisäksi myös suomalaisista vähäosaisista ja kiinnostuneita suomalaisesta luonnosta. Neuvostoromantiikkaan en ole törmännyt.


Skpläiset vaikuttavat näinä aikoina ainoalta aidolta vasemmistolaiselta oppositiolta. Muun opposition keskittyessä myymään aatteitaan hallituspaikkoja vastaan ja lyttäämään rasisteja sekä epäsolidaarisia eurokriitikoita, SKP on profiloitunut aidosti eurokriittisenä puolueena, joka on myös aidosti vähäosaisten asialla. Melkein tekisi mieli liittyä kyseiseen puolueeseen. Suosittelen muille vähintään tutustumista SKP:n puolueohjelmaan ja niihin kommunisteihin. Ties vaikka ne kommarit eivät olisikaan sellaisia fanaattisia epäisänmaallisia mörköjä, kuin väitetään.


PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta, talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja talousmaailman sätkynuket!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sain tutulta tämän blogin linkkin ja luin koko huomasin että sinä et todellakaan tiedä mitää miten maailma toimii en ymmärrä miksi sinun kaltaisten ihmiset lässyttää mitä minä tekisin toisin tämä on elämää ota päää pois hanurista ja haista ruusut tekstin perusteella olet yliopistossa joka muka antaa sinulle pätevyyden nalkuttaa olen ollut 19 vuotta meklarina joka antaa etuoikeuden sanoa hanki duuni paikka ja tutki mitä asioita älä usko hippien hulluja ideoita mikää sinun teorioista ei toimi eikä tule toimimaan ja viimeiseksi kaikki mitä olet kirjoittanut on turhaa ja täynnä paskaa

Heikki Ekman kirjoitti...

Jos saisin pyytää, että tekstejäni kommentoidessanne, kommentoisitte niitä tekstejä ja avaisitte, miksi tekstit ovat "paskaa". Ette perustele ollenkaan esimerkiksi tässä tekstissä, miksi juuri tämä teksti on mielestänne paskaa. Jos taas haluatte haukkua blogiani ja vaikka kohdistaa haukkunne henkilöäni kohtaan yms., tehkää se vieraskirjassa. Sinne voitte sylkeä ja heittää kuraa vaikka kuinka paljon. Mutta tekstejä kommentoidassanne, pitäytykää asiassa. Kiitos yhteistyöstä.

Terveisin,

Idealistiviherstallarikommarihippifeministimokuttaja