Taannoin hämmästelin pääkaupunkiseudun kalliita bussilippuja. 
Kritisoin sitä, kuinka bussilippujen hinnat nousevat kilpaa 
tarkastusmaksujen kanssa. Kyselin, miksi lippujen hintoja ei voitaisi 
laskea ja tarkastusmaksuja sen sijaan nostaa reilustikin. Kyseisen 
tekstin kommentoija (kuuliainen kansalainen mitä ilmeisimmin) antoi 
ymmärtää, että ongelma on ainoastaan siinä, että pummilla matkustaminen 
syö tuloja ja, jos kaikki maksaisivat matkansa, ei kalliita hintoja 
välttämättä olisi. Uskokoon, ken tahtoo. Huolimatta myöskään kyseisen 
kommentoijan antamasta nippelitiedosta, uskon, että rankkakin 
sakottaminen ainakin vähentäisi pummilla matkustamista. Lippujen hinnat 
voitaisiin aivan hyvin laskea, kun nostettaisiin tarkastusmaksujen 
hintoja ja lisättäisiin tarkastajien määrää. Mikä ongelma tässä olisi? Ei kyseiseen muutokseen muuta tarvittaisi, kuin poliittista tahtoa. Miksi aina kaikki pitää tehdä samalla tavalla ja samalla 
logiikalla? Siksikö, koska "niin ollaan tehty aina"? Kunnan 
valtuustoissa tuntuu vallitsevan vastaavanlainen meininki. Vanhat parrat
 jatkavat vuosikymmenien takaisia perinteitä, eikä mikään oikeasti 
muutu. Ei ainakaan hyvään suuntaan kuntalaisen kannalta.
Joka
 tapauksessa, Jyväskylään verrattuna matkustaminen pääkaupunkiseudulla 
on halpaa. Pääkaupunkiseudun kalliista hinnoista huolimatta lippu on 
sentään voimassa reilun tunnin ja seutulipulla voi matkustaa pääkaupunkiseudulla reilun tunnin ajan. Jyväskylässä homma on hieman 
toisenlaista. Jyväskylässä bussiliikenne on yhden yksityisen monopolin 
hallussa. Koiviston Auton tytäryhtiö Jyväskylän Liikenne nauttii 
etuoikeutettua valtaa Jyväskylässä. Kun monopoli hallitsee, voi se vapaasti 
nostaa hinnat pilviin. Hinnat ovatkin ihan kiitettävän korkeita. 
Kertalippu maksaa (6 kilometriä matkustavalle) aikuiselle 3,20 euroa ja 
lapselle 1,60 euroa. On toki myös otettava huomioon yötaksa. Lipulla ei myös 
suinkaan voi matkustaa Jyväskylän seudulla vapaasti tiettyä aikaa, kuten
 pääkaupunkiseudulla, vaan:
"Matkustajilla on tunnin aikana yksi maksuton siirto-oikeus. Aika 
lasketaan ensimmäisessä autossa matkalippuun tai erilliseen 
siirtolippuun leimatusta kellonajasta. Erillinen siirtolippu pyydetään 
kuljettajalta ensimmäisessä autossa vain Matkahuollon korttien ja 
toimistolta myytävien kertamatkalippujen yhteydessä. Matkakortteja 
käytettäessä siirto-oikeus jää kortille automaattisesti voimaan eikä 
erillistä siirtolippua tarvita."
"Siirtomatka leimataan kortilta pois kuten varsinainen matka. Jos 
kortilla on maksettu useamman matkustajan matka, leimataan jokainen 
siirtomatka erikseen. Vastaanotetusta siirtolipusta peritään lisämaksu, 
jos jatkomatka ylittää 9 km."
 http://www.jyvaskylanliikenne.fi/liput-ja-hinnat
Eli
 ensimmäisessä autossa ostetun matkan lisäksi minulla on oikeus yhteen 
ilmaiseen vaihtoon. Tämän jälkeen joudun jälleen maksamaan. Ohessa
hintatietoja viime vuoden muista matkalipuista. 30 päivän kortti 
(jolla saa matkustaa 0-9 kilometriä) maksoi viime vuonna aikuiselle 53 
euroa ja opiskelijalle (Jyväskylän kaupungissa kirjoilla oleville) 44 
euroa. Ei siis mitään halpaa lystiä opiskelija-alennuksen jälkeenkään. Toki alennus on aina alennus ja mieluummin pidän itselläni ne 9 
euroa, kuin maksaisin enempää kiskurihintoja kiskovalle Jyväskylän 
liikenteelle. Nyt Jyväskylän kaupunki suunnittelee poistavansa opiskelija-alennuksen 30 päivän matkakorttien kohdalla. Ja arvoisa herra kaupunginjohtaja Markku Andersson vieläpä taannoin ihmetteli
 "veropakolaisten" määrää. Mieli tekisi kyllä itsekin siirtää kirjat 
Vantaalle tämän jälkeen. Miksi maksaa veroja opiskelijaepäystävälliselle kaupungille? Tämän lisäksi Jyväskylän kaupungissa ollaan 
noudattamassa yleistä porvarillista linjaa. Kaikista toisarvoisista kohteista säästetään, jotta arvon eliitti pääsisi nauttimaan konserttisaleistaan ja Lutakon alueen luksuspalveluista. Sehän on tunnettu tosiasia, että taloudellisesti vaikeinakin aikoina rahaa tuntuu yllättäen löytyvän eliitin huvituksiin.
Itse
 Jyväskylään kohtalaisen hyvin integroituneena maakuntaanmuuttajana olen
 alkanut pitää kyseisestä kaupungista entistä enemmän. Suomea löytyy 
myös Kehä III:sen ulkopuolelta. Sääli vain, että porvarillinen eliitti 
tekee tuhoa täälläkin. Kaupungin vapaa-ajan toiminta on hyvin 
kaupallista ja rajoittunut koskemaan ainoastaan niitä, joilla on siihen 
varaa. Keskustan maisemaa hallitsevat pääasiassa kauppakeskukset 
kalliine kahviloineen. Vähäosaiset pysyttelevät näivettyvissä lähiöissä,
 joissa maisemia hallitsevat pääosin kaljabaarit ja ruokakaupat. Pienituloisten vähäiset tienestit menevät kalliiseen bussimatkustamiseen.
Huomattava
 parannus täällä olisi bussimatkustamisen tuntuva halventuminen. Jos ei 
muuten, niin sitten kaupunki vaan tukemaan liikennettä. Julkisen 
liikenteen on oltava nimen omaan julkista! Toisena epäkohtana ottaisin 
esille laajemman kokonaisuuden, nimittäin opiskelija-alennuksen. On 
hienoa, että valtakunnallisesti opiskelijat (esim. lukiolaiset ja 
yliopisto-opiskelijat) ovat oikeutettuja saamaan alennusta esimerkiksi 
bussilla tai junalla matkustaessa. Tässä ollaan kuitenkin unohdettu muun muassa ne maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomea aktiivisesti 
aikuiskoulutuksen piirissä. Mielestäni tärkeään integroitumis-prosessiin
 kuuluvaa aktiivista suomen kielen opiskelua ei tule missään nimessä pitää 
väheksytympänä, kuin "varsinaista opiskelua". Olisi vähintäänkin 
kohtuullista, jos suomen kieltä aktiivisesti lukevat maahanmuuttajat 
saisivat edes jonkinlaisen ryhmäalennuksen paikallisliikenteessä 
matkustamista varten. Myös suomen kielen opiskelu on opiskelua!
On aina hienoa, kun järjestetään tapahtumia. Se vaan on ikävää, että tapahtumat ovat yleensä aina läpeensä kaupallisia ja joskus saattavat asettaa paikalliset asukkaat eriarvoiseen asemaan. Taannoisen Neste Oil Rallin aikoihin järjestettiin mielenosoitus,
 joka oli kyseistä tapahtumaa vastaan, mutta toteutettiin myös 
kadunvaltauksen hengessä. Tempauksella haluttiin tuoda esille näkemys 
siitä, kuinka paikallisten liikkumatila rajoittuu kaupungissa, kun 
yritykset ja muualta tullut liikenne valtaavat kadut. Hyvä esimerkki 
paikallisten hetkittäisestä eriarvoistumisesta oli päätös vaatia 
asukkailta kulkulupia
 päästäkseen koteihinsa. Tämän lisäksi kadunvaltauksella haluttiin tuoda
 esille vaihtoehtoista vapaa-ajan toimintaa kaupallisen kulttuurin 
vaihtoehdoksi ottamalla "tila haltuun". Mukava tunnelma siellä oli, eikä siellä mitään ongelmatilanteita
 tullut, kuten esimerkiksi Tampereella.
 Haittapuolena tuollaisissa kadunvaltauksissa on se, että tapahtuma 
kuivuu ajan myötä kokoon, jos päämääränä on vallata vain tietty 
kadunpätkä. Keskeisiä kävelykatuja ja alueita tulisi voida vallata 
vaikka sitten ilman kaupungin/maanomistajan lupaa. Kaupungin tulee 
kuulua kaikille, ei vain keskustaoikeistolaisille rahapussisedille.
Jyväskylässä
 jokusen aikaa majailleena olen myös huomannut, kuinka kaikki 
hauskanpito on keskitetty kaupalliseen keskustaan. Tämän vuoksi lähiöt 
näivettyvät. Tämä on ihan valtakunnallinen ongelma. Ihmiset pääosin suuntaavat monenkin kilometrin päähän omasta kodistaan päästäkseen 
huvittelemaan keskustaan. Toiset jäävät koteihinsa tappamaan aikaa 
neljän seinän sisällä tai kuluttavat vapaa-aikaansa kaljabaareissa. 
Kaupungin olisi syytä tukea vapaa-ajan toimintaa myös lähiöissä. Ei riitä, 
että naapurissa on joku asukasyhdistys, kirjasto, ruokakauppa ja 
ravintola. Tarvitaan enemmän tiloja nuorille ja kaiken ikäisille. 
Luulisi, että olisi ihan kaupungin hienohelmaeliitillekin loistojuttu, 
että nuoret eivät vain "notkuisi" aseman ostareilla. Ei keskitetä 
kaikkea huvia keskustaan, keskusta on yliarvostettu. Lähiöt 2010-luvulle!
Lienee
 selvä, etten kannata myöskään Jyväskylän 
leikkaussuunnitelmia, enkä hallituksen suunnittelemaa keskittämisvimmaa.
 Hallituksen suunnitelmat kuntalaisten päiden menoksi ovat tuhoisia. 
Keskittämisellä ei olla saavutettu, eikä saavuteta parempaa. Mammuttikuntien myötä 
"tehostuvat" palvelut siirtyvät asukkaiden läheltä monien kilometrien 
päähän kaupungin keskustoihin. Tämä on kestämätöntä esimerkiksi 
Jyväskylässä kaikille niille, jotka tarvitsevat terveyspalveluita ja 
ovat pakotettuja tekemään ylihinnoiteltuja bussimatkoja sen vuoksi, koska heillä ei ole autoa käytössään tai mahdollisuutta kävellä tai käyttää pyörää. On myös 
järjetöntä tuoda metropolikuntia reilun 5 miljoonan asukkaan Suomeen. 
Itse suosin ja kannatan hajauttamista keskittämisen sijaan. Hallituksen 
ja kunnallisten päättäjien olisi myös syytä aloittaa kansalaisten ja 
kuntalaisten kuuntelu. Eristäytyminen norsunluutorneihin ei kuulu enää 
2010-luvulle. Kun eristäytyy ja alkaa luulla itsestään liikoja, voivat 
"tavallisten ihmisten" reaktiot olla arvaamattomia. Äärimmäisenä 
esimerkkinä Pohjois-Afrikan tapahtumat. En usko, että suomalaisetkaan 
pitkään tällaista ylimielistä ja epädemokraattista menoa katsovat.
Viimeinen sana,
arvon
 jyväskyläläiset ja suomalaiset, olemme olleet todistamassa miten käy, 
kun porvarilliselle hegemonialle antaa ylivoiman kunnallisella ja 
valtiollisella tasolla. EU-politiikka, keskittämisvimma, 
eriarvoistuminen ja hyvinvoinnin tuhoaminen puhukoot puolestaan. Nykyisin ihmisarvo sanellaan sen mukaan, kuinka lihava rahapussisi on. Ihmisarvo ei mahdu nykyisten hallitsijoiden ajatusmaailmaan. Jos sinulla ei ole rahaa, sinua ei ole olemassa. 
Muistakaa tämä kunnallisvaaleissa ja muistakaa tämä myös vuoden 2015 
eduskuntavaaleissa. Omasta mielestäni varteenotettavia vaihtoehtoja kansan ja kuntalaisten kurjistajille ovat
 esimerkiksi SKP:n ja jotkut Vasemmistoliiton ehdokkaat. Harkitkaa tarkkaan, kenelle annatte äänenne. Kokoomusta en suosittele. Kokoomuslainen politiikka vie meidät Kreikan tielle!
PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman  
sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta,  
talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja  
talousmaailman sätkynuket!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti