Yle Teemalta tuli 
jokunen päivä takaperin mielenkiintoinen dokumentti, jossa länsimaiden 
nykyistä menoa tarkasteltiin varsin kriittisestä näkökulmasta. Kuten 
dokumentissa ennakoitiin, kriitikot leimaavat kyseisen elokuvan 
marxilaiseksi. Dokumenttia tullaan myös kritisoimaan salaliittolaisten 
hysteria-propagandaksi. Teoriat rahan luomisesta ollaan jo lyöty 
lyttyyn aikaa sitten. Eihän se missään nimessä voi olla niin, että pankkiirien ja 
muiden velkojien luoma järjestelmä olisi jotenkin eriarvoistava. 
Tuloeroja, velkaorjuutta, luokkayhteiskuntaa ja uuskolonialismia 
kritisoivat tahot ovat ehdottomasti marxilaisia salaliittohörhöjä, jotka
 lietsovat paniikkia uudesta maailmanjärjestyksestä. Se on vain oikeus 
ja kohtuus, että etuoikeutettu 1% pitää valtaa. On se vaan niin 
kuulkaas, että kaikkein reiluinta olisi sellainen järjestelmä, jossa 
rikkaiden äänet painaisivat enemmän, kuin köyhien junttirasistien ja 
marxistien äänet. Sen tiesivät jo yleistä ja yhtäläistä äänioikeutta 
vastustaneet liberaalit ja sen tietää myös Björn Wahlroos.
Dokumentti
 vertasi nykyisiä länsimaita (joita tuhokapitalismi hallitsee) 
muinaiseen rappeutuneeseen Roomaan. Rappion merkkejä on ilmassa vaikka 
millä mitalla. Ei tarvitse lähteä kauas kotinurkiltaan huomatakseen 
tämän tosiasian. Erittäin osuva oli dokumentin antama esimerkki siitä, 
kuinka alati rappeutuvat ja uppoavat länsimaat muistelevat menneitä. 
Suurvalta-aseman menetyksestä ei todellakaan tunnuta toipuvan. Myös Jussi Halla-aho 
on ottanut hyvin kantaa aiheeseen liittyen vaikka tuntuukin myötäilevän ja kunnioittavan Yhdysvaltoja suurvaltana:
"Esimerkiksi ruotsalaiset luulevat olevansa muita moraalisempia, 
ranskalaiset muita sivistyneempiä ja venäläiset muita sielukkaampia. 
Tuloksena sekä ruotsalaiset, ranskalaiset että venäläiset ovat 
arrogantteja mulkvistejä. Lisäksi kaikki kolme kärsivät 
postimperiaalisesta syndroomasta ja ovat perustaneet keskinäisen 
mulkvistikerhon, jossa ne uskottelevat toisilleen olevansa suurvaltoja 
ja yrittävät olla näkemättä, että Yhdysvallat on suurvalta."
Ilmeisesti kansalliselle mielenterveydelle tekee hyvää muistella, kuinka silloin
 ennen oltiin vahvoja. Jumalan mandaatilla käytiin sivistämässä ja 
valaisemassa pimeydessä eläviä kansoja. Marxilaisille lesbostallareille tiedoksi: ei tule puhua 
imperialistisista valloituksista, vaan siitä, kuinka joutomaat nousivat 
kukoistaviksi tiloiksi. Nyt ovat jäljellä vain muistot, haaveet ja 
kuninkaallinen perhe. Senpä vuoksi onkin täytynyt keksiä tilalle jotain 
uutta.Toki jalkapallo on tuonut briteille mainetta. Urheilu ei 
kuitenkaan voi olla ainoa kansallisen itsetunnon kohottaja. 
Toimivatkohan brittiläiset tosi-tv -sarjat ja dokumentit siten 
kansallisen itsetunnon kohottajina?
Hienojen
 brittiläisten draama- ja rikossarjojen lisäksi Suomessa ollaan saatu 
nauttia brittiläisistä reality-sarjoista ja dokumenteista. Esimerkkeinä 
käynevät Gordon Ramsayn "Ramsay's Kitchen Nightmares"-sarja ja Jeremy Clarksonin "Top 
Gear"-ohjelma. Gordon Ramsay, (alun perin skotti, sittemmin mitä 
ilmeisimmin brittiläistynyt) Iso-Britanniassa vaikuttava julkkiskokki 
lienee monelle tuttu. Gordon Ramsay on tullut tunnetuksi 
kokkaustaidoistaan ja suorasanaisuudestaan. Kyseessä oleva kokki 
kiertelee muun muassa Ameriikan mantereella (brittien entisessä 
alusmaassa) pelastamassa tuhoon tuomittuja ravintoloita. Suorasanaisen 
miehen sanavarastoon kuuluvat mm sellaiset. vakiolauseet, kuten: "What 
is this shit?!" ja "I'm sorry but this shit tastes horrible!" sekä muita
 vastaavia.
"Top
 Gear"-ohjelmassa fanitetaan autoja. Pintapuolisesti ohjelma vaikuttaa 
hupaisalta auto-ohjelmalta, jossa esitellään uutuuksia ja 
kirjaimellisesti lyödään lyttyyn "paskoja automerkkejä" mitä 
mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Tälläkin tavoin ohjelma toki 
saavuttaisi suosiota. Jos kuitenkin haluaa näkyvyyttä ja mainetta 
kiisteltynä omanarvontunteen palauttajana, on lisättävä vettä myllyyn. 
Jeremy Clarkson onkin ansioitunut hommassaan melko hyvin. Kun vähän 
heitellään läppää muista maista ja "yksisilmäisistä skotti-idiooteista" 
sekä todetaan, että "lakkoilevat julkisen sektorin työntekijät pitäisi 
teloittaa perheidensä silmien edessä", saadaan varmasti kuuluisuutta ja 
naurunremakoita käsiään taputtelevilta oikeistoduunareilta:
http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/8927036/Jeremy-Clarkson-execute-public-sector-workers-says-BBC-Top-Gear-host.html
Mielenkiintoisia
 brittidokumentteja olemme myös saaneet seurata. Esimerkiksi aion ottaa 
Jeremy Paxmanin "Britti-imperiumin perintö"-dokumentin. Jeremy Paxman, 
joka on muun muassa journalistina ja kirjailijana tunnettu, on myös 
kunnostautunut brittiläisellä suorasanaisuudellaan. Hänen uusimmassa 
dokumentissaan kuvaillaan muinaista brittiläistä imperiumia. Päällisin 
puolin ihan mielenkiintoinen dokumentti kyseessä. Dokumentissa 
vieraillaan entisissä siirtomaissa, muistellaan luonnollisesti menneitä 
ja kysellään haastateltavilta suorasukaisia kysymyksiä. Omiin silmiin 
kyseisestä dokumentista kuitenkin huokuu haikailu brittiläisen 
imperiumin aikoihin. Dokumentissa Jeremy Paxman vierailee muun muassa 
entisten siirtomaiden britti-henkisillä golf-klubeilla, 
siirtomaaherrojen- ja rouvien jälkeläisten tiloilla ja tietenkin 
muistomerkeillä. Dokumentissa toki paheksutaan brittien tekemiä 
julmuuksia, mutta annetaan ymmärtää, että siirtomaa-aika oli myös hyvää 
aikaa. Paxman kyseleekin haastateltaviltaan useaan otteeseen tyyliin, 
"oliko britti-imperiumi vain huono asia?". Dokumentissa myös ihaillaan 
esimerkiksi sitä, kuinka kriketti on levinnyt ihan Jamaikalle asti ja 
kuinka ympäri maailmaa toteutetaan brittiläistä arkkitehtuuria. Voisi 
siis sanoa, että mielenkiintoisuudesta huolimatta aika 
pro-imperialistinen vaikutelma ainakin itselleni kyseisestä dokumentista
 jäi.
Onko
 siis niin, että suuruuden aikojen ollessa ohi, on tyydyttävä 
muisteloihin? Pyritäänkö yllä mainituilla sarjoilla ja dokumentilla (sekä muilla vastaavilla) 
edistämään brittien kansallista itsetuntoa? Reissaava ja suorasanainen 
tv-kokki kiertelee esimerkiksi USA:ssa sivistämässä toistaitoisia 
toheloita ravintoloitsijoita ja pelastamassa heidän uraansa. Toisessa 
taas suorasanainen autonero ja vitsiniekka lyö lyttyyn "paskojen 
automerkkien" lisäksi toisia maita, alueita ja julkisen sektorin 
työntekijöitä. Dokumentaristi taas larppailee dokumentissaan entisten 
imperialistien jalanjäljissä. Ei tule toki
 myöskään unohtaa Winston Churchillia, joka halveksi Gandhia ja 
intialaisten itsenäisyyspyrkimyksiä. Sivuseikka. Mies sentään halveksi 
Hitleriä (pahaa valloittajaa ja ihmishirviötä) ja pelasti Iso-Britannian
 verellä, hiellä ja kyynelillä.
Osataan sitä toki muillakin tavoilla mahtailla. Lontoon olympialaiset siellä, Lontoon olympialaiset täällä, tuolla.... Lontoon olympialaiset halutaan näyttää kansallisena suurtapahtumana. Mitäs sitten, vaikka maan "rupusakki" ei pääsisikään kannustamaan kotijoukkueita? Mitäs sitten, vaikka baarinpitäjät joutuvat olevaan varovaisia mainostaessaan kisojen alla tai, ettei monopolien hallitsemien kisojen aikana kisakatsomoissa saa pukea Coca Cola-paitoja (kuka edes haluaisi?)? Mc Donald'skin on kuulemma kieltänyt ranskalaisten myynnin niiltä ravintoloilta, jotka toimivat olympiapisteiden läheisyydessä. Kyllä ne kisat kansallinen voimannäyttö silti on. Mitä niistä pienistä yksityiskohdista, jotka hieman ovat ristiriidassa olympialaisten hengen kanssa?
Kun tulevat kruunupäät menevät naimisiin, menee täällä Suomessakin erityisesti keltainen lehdistö sekaisin. Sivistyneistö ja muut elitistit päästelevät katkeransuloisia huokauksia katsellessaan televisiosta tulevien kuninkaallisten häitä ja kiroavat syvään sitä, ettei Suomella ole kuningasta. On se ny prkl, kun suomalaiset juntit eivät ymmärtäneet omaa parastaan. Eivät halunneet liittyä osaksi Euroopan kuninkaallista perhettä.
Osataan sitä toki muillakin tavoilla mahtailla. Lontoon olympialaiset siellä, Lontoon olympialaiset täällä, tuolla.... Lontoon olympialaiset halutaan näyttää kansallisena suurtapahtumana. Mitäs sitten, vaikka maan "rupusakki" ei pääsisikään kannustamaan kotijoukkueita? Mitäs sitten, vaikka baarinpitäjät joutuvat olevaan varovaisia mainostaessaan kisojen alla tai, ettei monopolien hallitsemien kisojen aikana kisakatsomoissa saa pukea Coca Cola-paitoja (kuka edes haluaisi?)? Mc Donald'skin on kuulemma kieltänyt ranskalaisten myynnin niiltä ravintoloilta, jotka toimivat olympiapisteiden läheisyydessä. Kyllä ne kisat kansallinen voimannäyttö silti on. Mitä niistä pienistä yksityiskohdista, jotka hieman ovat ristiriidassa olympialaisten hengen kanssa?
Kun tulevat kruunupäät menevät naimisiin, menee täällä Suomessakin erityisesti keltainen lehdistö sekaisin. Sivistyneistö ja muut elitistit päästelevät katkeransuloisia huokauksia katsellessaan televisiosta tulevien kuninkaallisten häitä ja kiroavat syvään sitä, ettei Suomella ole kuningasta. On se ny prkl, kun suomalaiset juntit eivät ymmärtäneet omaa parastaan. Eivät halunneet liittyä osaksi Euroopan kuninkaallista perhettä.
Yhtenä
 rappion merkkinä voidaan lännessä myös pitää erityisesti erilaisten 
äärioikeistolaisten liikkeiden (jotka aloittavat populisteina tai 
väkivaltaisina uusnatseina) nousua, jotka halveksivat muun muassa 
feminismiä, homoseksuaalisuutta (ellei niitä voida käyttää aseina muslimeja vastaan), 
vihervasemmistoanarkommarimarxilaisiastalinistisialastenkeittäjiä, 
entisen itäblokin maiden ja kolmannen maailman maiden maahanmuuttajia. 
Nämä velikullat vannovat isänmaallisuuden nimeen ja kritisoivat 
kaikenlaista poliittista korrektiutta ja "sananvapauden rajoittajia". 
Luonnollisesti kritisoidaan EU:ta kansallisen suvereniteetin 
rajoittamisesta ja Schengen-sopimuksesta. Itsekkyyteen perustuva 
kapitalismikaan ei taida saada kovin suuria kehuja, vaikka kyseiset 
isänmaiden puolustajat viljelevätkin uusliberalistisia näkemyksiä "sossupummeja" ja "turvapaikkaturisteja" vastaan. 
Kapitalismia
 kritisoivat äärioikeistolaiset tahot määrittelevät ihmisarvon siten, 
mitä yksilö tuottaa ja onko yksilö hyödyksi yhteiskunnalle. Tuottamaton 
ihmisroska (erästä kokoomuslaista vihapuhujaa
 lainatakseni) joutaa hiiteen. Samaten nämä isänmaalliset tyypit 
määrittelevät kansainvälisen ihmisarvon sen mukaan, millainen 
taloustilanne maailman maissa on. Taloudellisesti vauraat maat saavat 
kehuja, kun taas köyhien maiden asukkaat eivät kuulu edes ihmisten 
joukkoon. Samat tahot ylistävät länsimaista korkeakulttuuria ja 
haikailevat menneistä ajoista. Viime vuosisadan puolessavälissä ja 
puolenvälin jälkeen itsenäistyneitä maita kohtaan harjoitetaan 
"rakentavaa kritiikkiä" (="kommarimaat" ja "barbaariset keskenään 
sotivat köyhät kehitysmaat"). 
Suomessa
 äärioikeisto on aika marginaalia, mutta maahanmuuttokriittinen liike 
ynnä oikeistopopulistit jakavat aika pitkälti todellisen äärioikeiston kylmää 
uusliberalismia edustavat näkemykset. Toki islamiin kohdistuva kritiikki
 on pääosassa, mutta aika uusliberalistisia näkemyksiä heiltäkin saa 
kuulla. Nuorten laittaminen pakkotyöhön on saanut esimerkiksi Perussuomalaisissa 
kannatusta. Ei siis väliä, onko nuori etsimässä itseään. Pakkotöihin 
vaan kaikki tuottamattomat yksilöt. Kommarimaita kritisoidaan, 
maahanmuuttokriitikoiden kanssa eri mieltä olevia haukutaan 
vihervassaristallarilesbofeministeiksi. Yhteiskunnalle tuottamattomat 
mamut ovat vain tarpeeton taakka. Pitäisi valita vain tuottavia 
yksilöitä. Afrikka on edelleen se "musta maanosa", jossa 
"sivistymättömät luonnonuskoja harjoittavat heimot" kähisevät alati 
keskenään. Fetissi länsimaita kohtaan on edelleen vallitseva näkemys. 
Joskus saatetaan sanoa jotain myönteistä Kiinasta, Intiasta Brasiliasta 
ja joistakin muista nousevista maista.
Suomen
 marginaalinen äärioikeisto, maahanmuuttokriittinen liike ja 
oikeistopopulistit kritisoivat EU:ta ja jonkin verran kapitalismia. 
Kyseessä olevat tahot pitävät EU:ta itsenäisyyden ryövääjänä ja 
saattavat silloin tällöin todeta, että kapitalismi on saattanut 
suomalaisen yhteiskunnan rappion tilaan. Mainitut tahot kuitenkin 
unohtavat, että heidän näkemyksensä ovat kaukana isänmaallisista 
näkemyksistä. He eivät puhu mitään suomalaisuudesta ainakaan julkisesti.
 Julkisuudessa he keskittyvät pääasiassa kriitikoidensa lyttäämiseen ja 
valittavat olevansa ajojahtien uhreja. "Mamuja" ja "sossupummeja" 
kritisoivat näkemykset puhuvat myös puolestaan. Haluaisinkin kuulla 
kaikilta yllä mainittujen uusliberalististen näkemysten jakajilta, mitä 
on suomalaisuus? Poistakaa ihmeessä stereotypiani. Itse koen, että 
suomalaiset ovat monin paikoin hyvin kylmiä, epäkohteliaita, eivätkä ollenkaan 
vieraanvaraisia (yksilöiden välillä on toki joitakin eroja ja maakuntakohtaiset erot kenties lievittävät asiaa jonkin
 verran). Karjalaiset (vielä elossa olevat ja ne, jotka ovat 
kiinnostuneita ja tietoisia kulttuuristaan) taas ovat iloisempia ja 
antaisivat vaikka paidan päältään.
Näen suomalaiset myös hyvin negatiivisina. He
 eivät esimerkiksi itsenäisyyspäivänä osaa nauttia itsenäisyydestään. 
Meillä ei muistella, miten itsenäisyys tuli. Vuosilukua painotetaan, 
mutta ei sitä, että miksi juuri tuona vuonna. Meillä ei muistella 
itsenäisyyden alkuvuosia, jolloin Suomi haki suuntaa idän ja lännen 
puristuksessa. Talvi- ja jatkosodat tiedetään jo aika hyvin. 
Sisällissotaa ollaan alettu käsitellä vasta viime vuosina, mutta 
pääasiassa itsenäisyyspäivän ulkopuolella. Ulkopuolinen ja Suomen 
historiasta alun perin tietämätön voisi melkeinpä luulla, että Suomi 
itsenäistyi vasta talvi- ja jatkosodan jälkeen. Itsenäisyyspäivänä ei 
puhuta suomalaisuudesta paljoakaan (suppeassa mittakaavassa ja vain 
veteraaneja muistellen). Illan päätteeksi rahvas saa nauttia eliitin 
linnan juhlista (television välityksellä), joihin itseltäni mielenkiinto 
lopahti, kun kuokkavierasjuhlien protestit kuivuivat kokoon.  
Onko
 suomalaisuus vain sotia, pelkoa Venäjää kohtaan, anteeksipyytelyä tai 
porvariston itsenäisyyttä? Eikö suomalaisuuteen kuitenkin kuulu 
jonkinlainen vaatimattomuus? En nyt siis tarkoita sitä, että pyydellään 
olemassaoloamme anteeksi ja nyökytellään maailmalla. En tarkoita "nöyristelevää mulkvismia"
 (Jussi Halla-ahon näkemyksiä hieman lainaten). En tarkoita myöskään 
katkeraa kateutta niitä kohtaan, jotka ovat muita hieman varakkaampia. Tarkoitan 
tervettä vaatimattomuutta, jossa ei haluta mahtailla, muttei myöskään 
nöyristellä ja kyräillä. Tällaisessa vaatimattomuudessa ollaan ylpeitä siitä, mitä ollaan, eikä yritetä olla parempia tai huonompia, kuin muut.
Äärinationalistinen ja porvarillisen ylhäisellä korkeakulttuurilla päteminen ("metsäläiskulttuurin kustannuksella") ei mielestäni myöskään kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Se kuuluu niihin maihin, joissa ajattelu on alkeellisella kehitystasolla. Jostain ihmeen syystä kuitenkin erityisesti Länsi-Suomessa "itäisen metsäläistä ryssäkulttuuria" tunnutaan halveksivan ja myös karjalaiset ovat saaneet tästä halveksunnasta osansa. No, kenties länsisuomalaisten halveksunnan ymmärtää. Hehän ovat geneettisesti hyvin lähellä tuota ihanaa länttä. Ihanaa länttä ja EU:ta hehkutetaan kuitenkin myös ihan porvarillisen lehdistön toimesta "itäistä metsäläistä" kulttuuria vastaan. Suomen Kuvalehti toi tämän näkemyksen selkeästi esille antaen ymmärtää, että EU-kriittinen populismi ajaa Suomen osaksi Venäjän etupiiriä.
Kysynpähän vaan, mitä helvetin pahaa siinä "metsäläiskulttuurissa" näin ylipäänsä on? Mitä pahaa siinä on, että joku haluaa elää "alkeellisemmin", kuin kapitalismiin, kiiltäviin autoihin ja säihkyviin pukuihin uskovat? Miksi alkuperäisväestöstä puhuttaessa edelleen muinaiset imperialistiset näkemykset ovat vallalla? Miksi maa ei voi vain olla "joutomaata"? Miksi maan pitää aina olla jonkun omistuksessa ja tuottaa? Miksi "alkeellisissa oloissa" elävät ihmiset nähdään ali-ihmisinä? Jos minulta kysytään, niin natsit olivat täysin väärässä ali-ihmis -teoriassaan. He määrittelivät ihmisyyden rodun mukaan. Mielestäni ali-ihmisiä ovat ne, jotka alati halajavat mammonaa ja valtaa keinoja kaihtamatta, levittäytyvät kuin heinäsirkat (joiden materialistisia tarpeita edes maapallo ei riitä tyydyttämään) ja tuhoavat ympäristöään. Sellaiset epäihmiset saisivat minun puolestani kadota ihmisen tai luonnon toimesta. Miksi "lopullista ratkaisua" ei kohdistettu heihin?
Äärinationalistinen ja porvarillisen ylhäisellä korkeakulttuurilla päteminen ("metsäläiskulttuurin kustannuksella") ei mielestäni myöskään kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Se kuuluu niihin maihin, joissa ajattelu on alkeellisella kehitystasolla. Jostain ihmeen syystä kuitenkin erityisesti Länsi-Suomessa "itäisen metsäläistä ryssäkulttuuria" tunnutaan halveksivan ja myös karjalaiset ovat saaneet tästä halveksunnasta osansa. No, kenties länsisuomalaisten halveksunnan ymmärtää. Hehän ovat geneettisesti hyvin lähellä tuota ihanaa länttä. Ihanaa länttä ja EU:ta hehkutetaan kuitenkin myös ihan porvarillisen lehdistön toimesta "itäistä metsäläistä" kulttuuria vastaan. Suomen Kuvalehti toi tämän näkemyksen selkeästi esille antaen ymmärtää, että EU-kriittinen populismi ajaa Suomen osaksi Venäjän etupiiriä.
Kysynpähän vaan, mitä helvetin pahaa siinä "metsäläiskulttuurissa" näin ylipäänsä on? Mitä pahaa siinä on, että joku haluaa elää "alkeellisemmin", kuin kapitalismiin, kiiltäviin autoihin ja säihkyviin pukuihin uskovat? Miksi alkuperäisväestöstä puhuttaessa edelleen muinaiset imperialistiset näkemykset ovat vallalla? Miksi maa ei voi vain olla "joutomaata"? Miksi maan pitää aina olla jonkun omistuksessa ja tuottaa? Miksi "alkeellisissa oloissa" elävät ihmiset nähdään ali-ihmisinä? Jos minulta kysytään, niin natsit olivat täysin väärässä ali-ihmis -teoriassaan. He määrittelivät ihmisyyden rodun mukaan. Mielestäni ali-ihmisiä ovat ne, jotka alati halajavat mammonaa ja valtaa keinoja kaihtamatta, levittäytyvät kuin heinäsirkat (joiden materialistisia tarpeita edes maapallo ei riitä tyydyttämään) ja tuhoavat ympäristöään. Sellaiset epäihmiset saisivat minun puolestani kadota ihmisen tai luonnon toimesta. Miksi "lopullista ratkaisua" ei kohdistettu heihin?
Ali-ihmisyys
 -ajattelu ei kuitenkaan taida sekään kuulua suomalaiseen kulttuuriin. Mistä 
siis lähtisin etsimään suomalaisuutta? Poliittiset puolueet voisivat 
tarjota jonkinlaisia vaihtoehtoja. Yleensä juurikin nuo puolueet 
tapaavat määritellä, minkälaista suomalaisuutta ne ajavat. Kokoomus ei 
EU:n mielistelijänä ja epätasa-arvoa ajavana puolueena innosta. SDP:tä 
en Kokoomuksesta juurikaan erota, enkä myöskään Vihreitä. Vihreät 
kenties pyrkivät enemmän korostamaan suvaitsevaista asennetta ja sitä, ettei saa
 sanoa "neekeri" tai "ryssä". Vihreiden näkemykset rotujen ja sukupuolten välisestä 
tasa-arvosta ovat ihailtavia. Välillä heillä kuitenkin tuppaa menemään 
vähän yli. Välillä tuntuu, että he näkevät rasismia ja 
suvaitsemattomuutta kaikkialla.
Vihreitä ei myöskään isänmaallisuudesta voi moittia. He pitävät eurokriittisyyttä (Kokoomuksen tavoin) vaarallisena impivaaralaisena aatteena, joka pitää ehdottomasti korvata euro- ja EU-myönteisyydellä (="solidaarisuudella"). Sama pätee aika lailla Vasemmistoliittoon. Siellä sitä istutaan hallituksessa ja tuetaan kaikkea, mitä hallituksessa tehdään. RKP ei oikeistolaisuuden ja kaksinaismoralismin takia sytytä. Keskustassa taas on liian cityliberaalia menoa, vaikka ajoittain siellä maaseutua kosiskellaankin. Perussuomalaiset ei kiinnosta ainakaan kahdesta syystä; puolueessa vallitsee joko soinilainen retoriikka tai maahanmuuttokriittinen näkemys, jossa on mukana aimo annos uusliberalismia. Kokonaisuudessaan kyseinen puolue edustaa ainakin minulle kovaa ja suorasanaista oikeistoa ilman kokoomuslaista sanahelinää.
Vihreitä ei myöskään isänmaallisuudesta voi moittia. He pitävät eurokriittisyyttä (Kokoomuksen tavoin) vaarallisena impivaaralaisena aatteena, joka pitää ehdottomasti korvata euro- ja EU-myönteisyydellä (="solidaarisuudella"). Sama pätee aika lailla Vasemmistoliittoon. Siellä sitä istutaan hallituksessa ja tuetaan kaikkea, mitä hallituksessa tehdään. RKP ei oikeistolaisuuden ja kaksinaismoralismin takia sytytä. Keskustassa taas on liian cityliberaalia menoa, vaikka ajoittain siellä maaseutua kosiskellaankin. Perussuomalaiset ei kiinnosta ainakaan kahdesta syystä; puolueessa vallitsee joko soinilainen retoriikka tai maahanmuuttokriittinen näkemys, jossa on mukana aimo annos uusliberalismia. Kokonaisuudessaan kyseinen puolue edustaa ainakin minulle kovaa ja suorasanaista oikeistoa ilman kokoomuslaista sanahelinää.
Entäpäs
 SKP? Kun mainitaankin sana "kommunismi", herättää se suuria tunteita. 
Sen todistaa jo se, että kaikki vähänkin vasemmistolaiset tai 
"monikultturistit" leimataan kommunisteiksi. Aina kun puhutaan 
mielenosoituksesta, joka vähänkin haiskahtaa vasemmistolaiselle, 
leimataan se anarkistimarxilaiseksi tai vähintäänkin nyrpistellään nenää alakulttuuria edustavalle
 "roskasakille" kommunismin pelko alitajunnassa.
Ajoittain tulee sellainen tunne, että valtaosa kommunismi- ja kommunistikriitikoista ei edes tunne yhtään kommunistia saatika ole tutustunut heidän kannanottoihinsa taikka poliittiseen ohjelmaansa. Lähinnä he tuntuvat perustelevan kriittiset näkemyksensä vetoamalla historian ikäviin kokemuksiin, kuulopuheisiin ja yleiseen propagandaan. Itse olen melko pitkään pitänyt heitä Karl Marxia lainaavina vasemmistolaisina, joissa on melko paljon samaa, kuin Vasemmistoliiton retorisissa tavoitteissa. Kun mennään vuosissa enemmän taaksepäin, niputin skp:läiset samaan nippuun räyhäävien stalinistien kanssa. Olen joutunut vähintäänkin lieventämään näkemyksiäni tutustuessani heistä muutamiin ja luettuani heidän kannanottojaan. Harvemmin siellä on tullut vastaan väkivaltaisia vallankumoushaaveita. Siellä vaikutetaan olevan aidosti eurokriittisiä (ilman soinilaista retoriikkaa) ja huolissaan maapallon lisäksi myös suomalaisista vähäosaisista ja kiinnostuneita suomalaisesta luonnosta. Neuvostoromantiikkaan en ole törmännyt.
Ajoittain tulee sellainen tunne, että valtaosa kommunismi- ja kommunistikriitikoista ei edes tunne yhtään kommunistia saatika ole tutustunut heidän kannanottoihinsa taikka poliittiseen ohjelmaansa. Lähinnä he tuntuvat perustelevan kriittiset näkemyksensä vetoamalla historian ikäviin kokemuksiin, kuulopuheisiin ja yleiseen propagandaan. Itse olen melko pitkään pitänyt heitä Karl Marxia lainaavina vasemmistolaisina, joissa on melko paljon samaa, kuin Vasemmistoliiton retorisissa tavoitteissa. Kun mennään vuosissa enemmän taaksepäin, niputin skp:läiset samaan nippuun räyhäävien stalinistien kanssa. Olen joutunut vähintäänkin lieventämään näkemyksiäni tutustuessani heistä muutamiin ja luettuani heidän kannanottojaan. Harvemmin siellä on tullut vastaan väkivaltaisia vallankumoushaaveita. Siellä vaikutetaan olevan aidosti eurokriittisiä (ilman soinilaista retoriikkaa) ja huolissaan maapallon lisäksi myös suomalaisista vähäosaisista ja kiinnostuneita suomalaisesta luonnosta. Neuvostoromantiikkaan en ole törmännyt.
Skpläiset
 vaikuttavat näinä aikoina ainoalta aidolta vasemmistolaiselta 
oppositiolta. Muun opposition keskittyessä myymään aatteitaan 
hallituspaikkoja vastaan ja lyttäämään rasisteja sekä epäsolidaarisia eurokriitikoita, SKP on profiloitunut 
aidosti eurokriittisenä puolueena, joka on myös aidosti vähäosaisten 
asialla. Melkein tekisi mieli liittyä kyseiseen puolueeseen. Suosittelen
 muille vähintään tutustumista SKP:n puolueohjelmaan ja niihin kommunisteihin. Ties vaikka ne 
kommarit eivät olisikaan sellaisia fanaattisia epäisänmaallisia mörköjä, kuin väitetään.
PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman  
sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta,  
talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja  
talousmaailman sätkynuket!
2 kommenttia:
Sain tutulta tämän blogin linkkin ja luin koko huomasin että sinä et todellakaan tiedä mitää miten maailma toimii en ymmärrä miksi sinun kaltaisten ihmiset lässyttää mitä minä tekisin toisin tämä on elämää ota päää pois hanurista ja haista ruusut tekstin perusteella olet yliopistossa joka muka antaa sinulle pätevyyden nalkuttaa olen ollut 19 vuotta meklarina joka antaa etuoikeuden sanoa hanki duuni paikka ja tutki mitä asioita älä usko hippien hulluja ideoita mikää sinun teorioista ei toimi eikä tule toimimaan ja viimeiseksi kaikki mitä olet kirjoittanut on turhaa ja täynnä paskaa
Jos saisin pyytää, että tekstejäni kommentoidessanne, kommentoisitte niitä tekstejä ja avaisitte, miksi tekstit ovat "paskaa". Ette perustele ollenkaan esimerkiksi tässä tekstissä, miksi juuri tämä teksti on mielestänne paskaa. Jos taas haluatte haukkua blogiani ja vaikka kohdistaa haukkunne henkilöäni kohtaan yms., tehkää se vieraskirjassa. Sinne voitte sylkeä ja heittää kuraa vaikka kuinka paljon. Mutta tekstejä kommentoidassanne, pitäytykää asiassa. Kiitos yhteistyöstä.
Terveisin,
Idealistiviherstallarikommarihippifeministimokuttaja
Lähetä kommentti